Selasa, 27 Mac 2012

Kenangan mak, lilin dan aku.

Sebenarnya, lilin bukan sekadar penerang dikala gelap.
Selain dari membakar mercun dan bunga api, mungkin korang tak tau banyak lagi kegunaan LILIN ni.



Masa aku kecik2 dulu, arwah mak aku selalu menggunakan api lilin secara kreatif.

Yang pertama,
Mak aku berjilbab. Dia biasanya pakai jilbab yang dijahitnya sendiri.
Aku masih ingat, kalau dia nak menjahit mesti aku duduk ditepi sambil belajar sikit-sikit.
Yang benang tak masuk lubang jarum tu toksah cite la. haha.

Lilin digunakan sebagai pembakar kain yang masih ada kesan-kesan potongan yang tidak kemas.
Biasanya, kain akan dilalukan di bahagian yang tak rapi (yang berambu @ berbulu) dengan sekejap je. Kalau banyak sangat nanti hangus, pesan dia.
Kerja ni memerlukan ketelitian. Kalau korang tak pernah buat, mungkin tak paham kerja2 kemasan dalam menjahit ni. Tengok gambar ni kalau nak lebih paham.




Ah, aku ingat lagi bau bila benang kain tu terbakar..

Yang kedua,
Untuk kerja-kerja membungkus makanan didalam plastik.
Plastik yang aku katakan kat sini adalah yang kaler lutsinar tu, bukan plastik sampah dan beg plastik biasa-biasa tu.

Kalau tak silap, dulu arwah mak aku berniaga makanan2 seperti kerepek, keropok keping dan lain-lain (aku dah lupa btul ke tak).
So, kerja-kerja membungkus ni dilakukan secara sendiri dengan manual. Aku masih ingat la sebab aku slalu tolong buat benda ni.
Caranya mudah je. Lipat bahagian yang kita nak tutup (bungkus), kemudian lalukan pada lilin. Siap.




Benda-benda ni menyebabkan aku terpikir.. Kretifnye orang dulu-dulu ni kan? Tu belum masuk cerita datuk sedara aku buat cat rumah cara manual lagi. Inilah namanya kemahiran hidup.

Orang-orang skarang ni smuanya nak idup senang je. Tak reti berdikari macam orang dulu. Aku bersyukur dapat merasa hidup susah. Dan bersyukur dapat belajar dari arwah mak aku (walaupun sekejap) benda2 yang mungkin tak ada dalam silibus. Time kasih umi.

25 ulasan:

bact. berkata...

tabik spring bro.
aku pon biasa alami benda2 neh

tapi aku lagi suka main titis2 air lilin atas tngn.

april berkata...

tahu ! pernah tengok orang buat..n pernah buat jugak benda2 kat atas ni..hee

urm,benda nampak macam simple je..tp sebab kenangan masa kecik2,jadi hal yg sentimental plak,kan ?

Anis Mohd berkata...

hahaa
dua2 anis pernah buat

oranglidi berkata...

bact,
-baguh2. igtkn aku je laki2 wat bnda ni. haha.
-main titis tu benda biasa, pernah tak wat bom lilin? tu lagi best. haha.

april,
-wow, bagus2. ade gak upenye org pnah buat bnda ni. hehe.
-btul2. knangan yg xdpt diulang lg.

anis,
-hhahaa. ye ke mek anis? skang buat lagi ke dak?

ruffey berkata...

aku pun penah buat! hihi. dulu time kecik aku suka lepak ngan mak aku gak. dia anyam ketupat, aku pun ikut menganyam. dajah 3 dah expert weh. hihi.

eh, pesal citer ketupat lak aku ni?

oranglidi berkata...

ruffey,
-hahahaha. ketupat pon boleee.
(ak blum brjaya blajar wat ktupat.. cis, xleh jadi ni.)

Niza Romli berkata...

saya masa sekolah dulu berjilbab jgk dan pandai jahit jilbab sendiri(bangga :P) Biasa sangat dah guna lilin untuk rapikan lebihan tu. tu semua kemahiran yang nenek moyang kita tinggalkan.

Fakur berkata...

dalam hidup ni paling tidak kita akan berjumpa dgn orang yg tak ubah macam lilin, sanggup membakar diri utk menerangi orang lain.

menarik sungguh pengalaman anda itu. walaupun tak ada dalam silibus tapi kita kena ingat, tak ada universiti yg ajar kita subjek pengalaman.

la ni orang cuma cari lilin bila black out. atau pun untuk buat ubat resdong.

oranglidi berkata...

pn niza,
-wah, bagus tu. boleh bkak kdai jahit. hehe.

en fakur,
-btul tu. slalu dgr lilin=guru saja. padahal smua pun boleh. asalkan org tu brkorban demi org laen.
-subjek pngalaman mmg brgantung pada diri masing2. latar blakang, siapa kita, itu smua faktornya.
-hehe, ye dah tu. org skarang katakan..

zonaku berkata...

dulu buat, sekarang pun buat lagi bila perlu

cimöt berkata...

yes!! exactly sama gak cam ko..
semua tu aku dh buat..dan aku akuiorg dolu2 sgt bijak dan kretip..

a little less conversation berkata...

lilin dibuat cucuh rokok pun ada gak..

p/s: ni mesti tgk cite upin ipin ptg td kn psl lilin..kah3

Masy berkata...

ya dua2 tu pon penah dibuat dulu. hehehheh

cotton candy berkata...

aq pernah gak buat 2 benda 2..hehe...
org dulu2 mmg kreatif...sbb 2 skrg nie mk aq asyik ckp aq nie kurang kreatif...huhu

Lea Isnawi berkata...

aku pun penah buat dua dua benda ni
masa tu mesin tak dicipta lagi kan
skrg sume gune mesin

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP berkata...

hehehe...aku pon selalu gak cucuh tudung sekolah dulu2 macam tu....

tudung pegi sekolah DIY. huu

sekrang bukan main mahallll tudung... haihh..~

cikpia berkata...

aku penah buat gak!!!

*sambil angkat tangan lompat2 tinggi2*

oranglidi berkata...

zonaku,
-ohh.. bagus3.

cimot,
-hahaha. lani wat lagi dak?
-btul2. tnpa pmikiran org2 dulu, kita skang xda nk reka bnda2 canggih2.

allc,
-lilin buat cucuh rokok tu biasa. haha.
-ade ke dalam upin ipin? ak x tau plak.
idea tmbul masa ak tgh lepak2 smalam.

masy,
-hehehehe. skang mcmna?

cottoncandy,
-hahaha. ko kreatif je. lukisan ko smua kretif2. haha

lea,
-mase tu mesin da ade. cuma org2 yg x de modal nk beli mesin la yg guna cara tradisional ni.hehe

kakuna,
-hahaha. cucuh tudung ke ko pnggil?
-tu la, dulu mak aku wat tdung adik aku, dia jahit sndri je.

cikpia,
-haha xleh blah lompat2 tu.

NIZAM berkata...

ye, aku ingat masa aku kecik2 dulu. takla kecik sgt. ms zmn skolah rendah. akak aku cucuh tudung skolah die bg cantik. ke panggil ape? hahaha.

lagi satu yg plastik makanan tu kan. skang takde dh orang buat camtu.

rindu gakla ngn kegunaan lilin tu.

Izzahuda berkata...

Yayyyyyy dah pernah buat!! hahaha k.......

Izzahuda berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Izzahuda berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nazz@Purple berkata...

oo tu pernah..kan ade hari kantin kat sekolah..nak meniaga kerepek..bungkus kecik2..pastu cucuh ngan lilin ..lilin jgk berguna tonyoh kat tudung..pastu iron..nak kasi keras sikit..so leh bentuk cantik..zaman sekolah2 dulu le..

rafiq berkata...

memang klassik guna cara ni.. aku pun penah guna dulu2..

skg ni pun guna buat main mercun je..hehehe

TiraPengemis berkata...

wahhh...kngn tue