Ahad, 31 Mac 2013

Secawan Milo di Miri

Banyak benda terjadi sepanjang perjalanan di Miri ni. Ya lah, mulakan hidup baru kononnya.

Cuaca, orang, pelancongan, kerja - nak kata berbeza di semenanjung tu tak da banyak sangat. Cuma bahasa ja yang paling ketara la. Jadi tak da kejutan budaya sangat.

Kejutan tang permulaan alam pekerjaan tu dah satu, tambah pulak dengan tempat jauh dari kluarga, tu satu cabaran. (Banyak lagi benda baru yang kena belajor untuk kerja ni.)

Ramai kawan kat sini yang dah duk bising nak balik keja semenanjung. Antare faktor utama tu adelah sebab mendirikan rumah tangga. Saborla ye brader n sister.

Mula-mula aku duk hairan jugak camana la kaum hawa sanggup kerja tempat jauh macamni. Lagi-lagi yang dah ada suami dan anak. Tapi mungkin hati da kental, tu yang survive sampai hari ni.

Berbalik pada Miri.. Miri setakat ni aku boleh simpulkan sebagai bandar yang kiut. Tak tau kenapa tapi aku rase macamtu lah buat masa skarang. Bandar dia tak terlalu komplikated. Kos sara hidup pulak macam lbih kurang dengan kolumpo la kot. Maklumla bandar minyak dan gas. Lagipun, ni la tempat awal-awal operasi minyak dan gas dijalankan kat negara kita.

Jodoh? Ramai jugak tanya pasal benda ni. Keluarge, Bos, member, suma duk soal. Senior duk rekomen suruh kawen saja dengan cikgu. Taktau la macamana lagi. Jodoh tu kan rencana Tuhan.

ps: kekoknya menulis..










14 ulasan:

Yuyu Ali berkata...

selamat menjadi orang miri. siyusli miri sayang cute. haha


gua terbekanan dengan ayat lu satu perenggan tu. kata lu heran kenapa pepuan sanggup kerja jauh cemni. sebab hati dia dah kental.

yeahh, gua datang sarawak sebab nak kental kan hati walhal nangis sokmo. kakaka.

selamat bekerja sahabat.

hidup sarawak celop!!! lol

oranglidi berkata...

yuyu ali,
-hehe. ada kat sini gak ka cik yuyu?
-memang kental habis la nak idup berjauhan dgn kuarga tu.
-tema kasehh2. baru 2bln kitak kija situk.

Niza Romli berkata...

oo patut lama hilang..sabaq naa.

cimöt berkata...

ohh buleh laaa gua mintak tlg lu nanti.. gua praktikal miri jugak kalu takde halangan..

tlg tunjuk ajar ku sifu..ecehhhh

oranglidi berkata...

pn niza,
-hehe. tgh bsabar ni

cimot,
-amboih. jauh benor datang sini. kompeni ape weh? mane tau leh ak tnjuk2 jln. hehe.

a little less conversation berkata...

ketaq2 je amik pic pramugari air asia..kasi ejas no fon la brader

Yuki Casablancas berkata...

aku cikgu!



waahahahah..lariiiii

oranglidi berkata...

allc,
-bukan aku yg ketaq. tu pramugari yg ketaq lari. hahaha


koyuki,
-ye ye je awok tu cikguuu. hehe. ok la, nnt masuk mnang

Tanpa Nama berkata...

At this moment I am going to do my breakfast, later than having my breakfast coming yet again to
read other news.

Also visit my blog post :: ford ranger forum

feyza berkata...

di kalau kawen jgn lupa jemput ak tau hahaa

FaTiN berkata...

oranglidi,

dah lama x drop by sini. hope u are doing fine there. excited catch up balik kawan-kawan blogger. Keje kat Miri dah? time sure fly so fast. Gotta read up all your previous entries :)

FaTiN berkata...

oranglidi,

dah lama x drop by sini. hope u are doing fine there. excited catch up balik kawan-kawan blogger. Keje kat Miri dah? time sure fly so fast. Gotta read up all your previous entries :)

Suspek Utama berkata...

ko cikgu ke?

oranglidi berkata...

feyza.
-camno nak kawen, cari a soang jodoh tuk aku. hahaha

fatin,
-tenkiu weh. lama x jnguk n bukak blog. xtau a hang baca ke x komen reply aku ni. huhu.

saspek utama,
-haha. x2. kija minyak