Dulu, lelaki suka pakai beg lelaki.
Sekarang, tak taulah yang mana beg laki yang mana beg pumpuan.
-topi
-spek bingkai tebal
-rambut nak stailo
-baju ada gambar
-beg kaleful
-sluar kotak kotak
-kasut
Untuk pumpuan pulak, pakaian sekarang aku tengok pelik pelik. Shawl dah macam kain langsir, pakai skirt pastu pakai sluar panjang ketat kat dalam, baju entah jadah apa dan macam macam lah.
Kan sejuk mata ni memandang yang pakai baju kurung, selendang, tudung sekolah, ah macam macam lagi lah.
Mungkin aku yang tak faham fesyen-fesyen sekarang, tapi mungkin juga mereka yang melebih-lebih sebenarnya. Ntahlah. Sekian.
ol: Lukisan paint lagi. harap tak bosan . hwahwahwahwa,
Memaparkan catatan dengan label di Masa depan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label di Masa depan. Papar semua catatan
Khamis, 10 Februari 2011
Ahad, 13 September 2009
Lu jangan BAKHIL sangat. (Beliau x pelah)
kisah satu:
"weh, wa dah pikir masak2.. lu jangan terkejut plak.
hm. camano ye... hmm ..
adeh..
segan lak nak kabo.
wa antor kad raya kat diri sendiri. xpe ke?"
kisah hari raya:
Wa ade sorang datuk sedara.
Beliau seorang bisnesman.
Bisnes beliau sangat besar.
Beliau sangat kaya raya.
Bila raye, wa pegi rumah beliau.
Beliau bagi pitih 'samah'.
Lu tau pitih tu mende?
Pitih tu duit.
Lu tau samah tu mende?
samah tu Lime poseng (5 puluh sen@kupang).
bile balik raye dari rumah beliau,
wa mesti kutuk beliau. 'taik idung masin macam kicap'
dan bernekad tak akan ke rumah beliau lagi.
tapi malangnye,
wa terpaksa pergi jugak taun akan datangnya
sebab.
.....wa beraya dengan parent...
oh, ni karangan wa time darjah 5.. skarang wa dah x kesah sangat pasal duit raye.
pengajaran karangan:
-bersyukur jela ape yang lu dapat. Jangan tamok2 sangat. Ibarat anjing dengan layang-layang (ke bayang2?).
-Jangan lah kedekut sangat. Bagi lah at least 17 ringgit untuk sedare mare. 1 ringgit untuk orang2 laen. Lempang kang.
-wa nanti kalu raye pun nak bagi 20 sen je lah.
-entri ni entri malas-malas. lu nak xyah komen pun wa paham.
"weh, wa dah pikir masak2.. lu jangan terkejut plak.
hm. camano ye... hmm ..
adeh..
segan lak nak kabo.
wa antor kad raya kat diri sendiri. xpe ke?"
kisah hari raya:
Wa ade sorang datuk sedara.
Beliau seorang bisnesman.
Bisnes beliau sangat besar.
Beliau sangat kaya raya.
Bila raye, wa pegi rumah beliau.
Beliau bagi pitih 'samah'.
Lu tau pitih tu mende?
Pitih tu duit.
Lu tau samah tu mende?
samah tu Lime poseng (5 puluh sen@kupang).
bile balik raye dari rumah beliau,
wa mesti kutuk beliau. 'taik idung masin macam kicap'
dan bernekad tak akan ke rumah beliau lagi.
tapi malangnye,
wa terpaksa pergi jugak taun akan datangnya
sebab.
.....wa beraya dengan parent...
oh, ni karangan wa time darjah 5.. skarang wa dah x kesah sangat pasal duit raye.
pengajaran karangan:
-bersyukur jela ape yang lu dapat. Jangan tamok2 sangat. Ibarat anjing dengan layang-layang (ke bayang2?).
-Jangan lah kedekut sangat. Bagi lah at least 17 ringgit untuk sedare mare. 1 ringgit untuk orang2 laen. Lempang kang.
-wa nanti kalu raye pun nak bagi 20 sen je lah.
-entri ni entri malas-malas. lu nak xyah komen pun wa paham.
Ahad, 12 Julai 2009
Pengat pisang sangat manis , iyakah?
2012: Tahun ini 'Tahun Melawat-Lawat Russia'.. Wa tengah siap2 sukaneka kampung sebab wa incharge acara 'berlumba tarik timba dari perigi sambil menyelam minum air' (ade lagi perigi zaman ni? ciss).. Tiba-tiba dapat miss call dari blogger.
"Woi! dah sampai masanya! cepat lah, nanti lambat.." wa pun putuskan miss call itu serta dan merta.. Suare dahla tak sedap.. Sedap suara pokok nyiur lagi, getus hati wa.. Ah, alang-alang dah ade kat sawah padi ni, apa salahnya wa menjejak kaki ke kolumpu sekali sekala?.
Hati Juhaizi Sameon bergelojak-gelojuk nak mempollow wa ke kolumpo. Sekali sekala terserlah gigi rongak beliau.. Umur baru 10 tahun. Anak kampung sejati. Macam wa.. Wa ambik 'sikat tak pernah guna' kat kocek belakang suar askar wa. Wa sikat rambut Juhaizi Sameon ke belakang.. Kadang-kadang terjumpa 2-3 urat uban.. pelik.. Kutu takde, ribut pun xde, kenapa uban bisa tumbuh mekar?? Wa cabut kasi kucing makan itu uban.. Lahap je Tomik-Timok makan.. Dah 14 ari xmakan kot..
"Jom Juhaizi! Gi Kolumpo! Cuti2 sekolah gini tak elok menghadap buku je! Lembu pun berhijrah kekota waktu2 begini." Ujar wa dengan tegas..
"Kolumpo? Nak! Nak! Nak!" (penat btul taip 'Nak!' sebanyak 4 kali ni..) Jawap Juhaizi Sameon sambil bermuka redup.
Peluh memercik didahi wa akibat letih menyediakan logistik2 pertandingan yang bakal berlangsung karang.. Juhaizi cuba mengelap peluh wa dengan stokinnya.. Bodek a tu!.. Wa menepis secara baik. Bunyi "Ketakk! Kertakk!" jari jemari Juhaizi mengingatkan wa pada perjumpaan blogger tahun lepas. Tak best langsung. Sebab tu wa ambil alih acara tersebut tahun ni. Tempah gerai mamak, tempah penyanyi jalanan 2-3 band, tempah itu dan ini. Tema wa mudah. " Haa? Lu Blogger Ke? Hahaha!".. Tak payah nak wat cam taun lepas. "Disini kita reveal".. xke garau bunyi tu?
Tiba-tiba satu persoalan menyinggap, menerjah, meluku di benak wa.. " Ei, Juhaizi! Keja sekolah lu dah siap belum!?". Juhaizi langsung mencelah " Erk, keja skolah banyak a jugak brader! Sains dan Teknologi (ST) ade 2-3 sub topik kena selesai, Matematik Dalam BM (MDBM) ade 26 persamaan serentak, Kejururawatan (KJRRWTN) ade 5 soalan esei, Kimia Untuk darjah Empat (KUD4) ade dalam 13 juta formula kena reka cipta, Programming ade 9 projek, dan.. er.. inglish atau dikenali bahasa penjajah (BI) ade 3 soalan objektif je.."
"Ok, lu takyah buat inglish. Yang laen2 wa buleh tolong." Kata wa pada mangsa PPSMI. Kesian.. kecik2 dah beruban.. inilah penangan kekeliruan PPSMI.. inilah bangsa wa dan bangsa lu juga. Naseb bek 2003 wa dah menjengah sekolah menengah ( wa memang dah x stuju dari dulu.. tapi wa wat senyap2 je..).
Hahaha!!
tajuk - Pengat Pisang Sangat Manis, Iya? (PPSMI)
psst: dah takde idea, sori banyak2.. mekasih sudi memberi semangat kepada wa utk entri sbelum ini!
psst 2: ni xde kena mngena hidup bahkan meninggal.. nama rekaan semata2.. fakta ntah betul ke tidak.. ini pandangan wa je.. lu ade pandangan? hah, tulis dlm blog lu sndiri.
"Woi! dah sampai masanya! cepat lah, nanti lambat.." wa pun putuskan miss call itu serta dan merta.. Suare dahla tak sedap.. Sedap suara pokok nyiur lagi, getus hati wa.. Ah, alang-alang dah ade kat sawah padi ni, apa salahnya wa menjejak kaki ke kolumpu sekali sekala?.
Hati Juhaizi Sameon bergelojak-gelojuk nak mempollow wa ke kolumpo. Sekali sekala terserlah gigi rongak beliau.. Umur baru 10 tahun. Anak kampung sejati. Macam wa.. Wa ambik 'sikat tak pernah guna' kat kocek belakang suar askar wa. Wa sikat rambut Juhaizi Sameon ke belakang.. Kadang-kadang terjumpa 2-3 urat uban.. pelik.. Kutu takde, ribut pun xde, kenapa uban bisa tumbuh mekar?? Wa cabut kasi kucing makan itu uban.. Lahap je Tomik-Timok makan.. Dah 14 ari xmakan kot..
"Jom Juhaizi! Gi Kolumpo! Cuti2 sekolah gini tak elok menghadap buku je! Lembu pun berhijrah kekota waktu2 begini." Ujar wa dengan tegas..
"Kolumpo? Nak! Nak! Nak!" (penat btul taip 'Nak!' sebanyak 4 kali ni..) Jawap Juhaizi Sameon sambil bermuka redup.
Peluh memercik didahi wa akibat letih menyediakan logistik2 pertandingan yang bakal berlangsung karang.. Juhaizi cuba mengelap peluh wa dengan stokinnya.. Bodek a tu!.. Wa menepis secara baik. Bunyi "Ketakk! Kertakk!" jari jemari Juhaizi mengingatkan wa pada perjumpaan blogger tahun lepas. Tak best langsung. Sebab tu wa ambil alih acara tersebut tahun ni. Tempah gerai mamak, tempah penyanyi jalanan 2-3 band, tempah itu dan ini. Tema wa mudah. " Haa? Lu Blogger Ke? Hahaha!".. Tak payah nak wat cam taun lepas. "Disini kita reveal".. xke garau bunyi tu?
Tiba-tiba satu persoalan menyinggap, menerjah, meluku di benak wa.. " Ei, Juhaizi! Keja sekolah lu dah siap belum!?". Juhaizi langsung mencelah " Erk, keja skolah banyak a jugak brader! Sains dan Teknologi (ST) ade 2-3 sub topik kena selesai, Matematik Dalam BM (MDBM) ade 26 persamaan serentak, Kejururawatan (KJRRWTN) ade 5 soalan esei, Kimia Untuk darjah Empat (KUD4) ade dalam 13 juta formula kena reka cipta, Programming ade 9 projek, dan.. er.. inglish atau dikenali bahasa penjajah (BI) ade 3 soalan objektif je.."
"Ok, lu takyah buat inglish. Yang laen2 wa buleh tolong." Kata wa pada mangsa PPSMI. Kesian.. kecik2 dah beruban.. inilah penangan kekeliruan PPSMI.. inilah bangsa wa dan bangsa lu juga. Naseb bek 2003 wa dah menjengah sekolah menengah ( wa memang dah x stuju dari dulu.. tapi wa wat senyap2 je..).
Hahaha!!
tajuk - Pengat Pisang Sangat Manis, Iya? (PPSMI)
psst: dah takde idea, sori banyak2.. mekasih sudi memberi semangat kepada wa utk entri sbelum ini!
psst 2: ni xde kena mngena hidup bahkan meninggal.. nama rekaan semata2.. fakta ntah betul ke tidak.. ini pandangan wa je.. lu ade pandangan? hah, tulis dlm blog lu sndiri.
Langgan:
Catatan (Atom)

