Khamis, 5 November 2009

Melintas Api

Lama jugak Seroja dah tak keluar ber'hua-hua' dengan rakan-rakan sejatinya.. Semenjak dua tiga hari ni Seroja gemar sungguh bersendirian. Balik kerja je, mesti menuju ke bilik. Kalau Kiambang, Melur dan Lilly datang ke bilik, mesti Seroja awal-awal menunjukkan isyarat 'leave me alone'. Macam mana entah Kiambang, Melur dan Lilly boleh tahu itu isyaratnya.. Angkat 3 jari je padahal..

Dari tingkap bilik, Seroja melemparkan pandangan ke arah jalan. Sedang matanya melirik memandang budak-budak melompat main teng-teng, terlihat Aim berjalan dengan gitar akustik tahun 80-an disandang kemas. 'Mahu baskin kat pekan gamaknya'. Pikir Seroja. Pekan tak jauh pun.. Jalan kaki dah sampai. Muar ni kecik je..

Tiba-tiba Seroja teringat kenangannya bersama Habrol, mekanik yang tak lepas-lepas SPM tapi bercita-cita tinggi. "Gua kalau boleh nak bukak bisnes sendiri satu hari nanti. Lu tunggulah, akan gua buktikan!" itulah azam Habrol. Tapi itu 2 tahun yang lepas.

"Aim!" jerit Seroja mematikan lamunan sendiri. Ceh, boleh pulak mematikan lamunan sendiri. Langkah Aim terhenti. "Apa crita Oja ku sayang?" . Bila masa entah Oja menjadi miliknya.. Aim membetul-betulkan topi askarnya. Pasal rambut jangan bimbang. "Walaupun rock kapak, gua syempu rambut!" Terdetik kata-kata Aim di ingatan Seroja ketika Seroja memarahinya kerana rambut panjangnya itu.

Aim menghampiri rumah setingkat teres Seroja. "Fulamak! Peti surat baru ke?" soal Aim. "Bodoh la lu ni, lenkali tanya lah khabar gua ke, ni tidak, duk sapa peti surat lah, longkang lah, kucing lah.." sinis Seroja.

"Oja, gua nak bagitau rahsia ni. Lu nak tau tak?" soal Aim dari luar pagar.

"Amende??" tanya Seroja dengan sifat ingin tahu. Takut-takut Aim nak beritahu perkembangan Habrol. Mane tau dia dah kawen ke, dah mati ke, dah jadi tauke ke...

"Gua dah dapat lagu baru!!" ujar Aim.

"Lagu ape Aim? Test la skit, gua nak dengar jugak. Malas la follow lu baskin."

Aim membuka langkah rock kapak.. Gitar dijentik slow-slow.. lantas..

Kita Sering Dibatasi
Realiti Dan Fantasi
Saat Cinta Bersemi
Bersama Berilusi

Di situlah Kita
Mengenal Ertinya Budi
Kasih Sayang Insani
Dan Peribadi

Pada Detik Yang Ngeri
Yang Tak Pernah Termimpi
Ku Dibaluti Sepi
Kenangan Membara Lagi
Meracuni Hati Yang Keterlanjuran

Baru Kini Ku Akui
Kau Masih Milik Ku Lagi
Dan Terus Bersemadi
Hingga Akhir Nanti

Masa Aim angkat ,

"Ku Dibaluti Sepi

Kenangan Membara Lagi
Meracuni Hati Yang Keterlanjuran!!!" tu memang meremang bulu roma Seroja.

"Lu memang boleh jadi lagenda rock kapak la Aim." Puji Seroja.

"Gua dah tubuhkan band sendiri. Crossfire namanya." Tampak kesungguhan pada wajah Aim.


Aim


Aim Crossfire memang boleh dianggap lagenda rock kapak di Malaysia ni dulu.. Lagu 'Realiti dan Fantasi' tahun 1988 memang mendapat sambutan menggila daripada peminat fanatik rock kapak ketika itu.. Apa lagi? Download dan layan sepuas-puasnya!! Cerita diatas rekaan semata-mata . Lu sambunglah sendiri cerita Seroja tu. HAHAHAHAH.

30 ulasan:

kudakertas berkata...

waaa..mau gle meroyan aku..hihihi..dpt yg pertama mengkomen pos ko..

nnt aku donlod lgu tu..aku sound cek sdp ke x..

Bulan Dilangit Osaka Biru berkata...

aku first lagi ke????

Bulan Dilangit Osaka Biru berkata...

ohh tidak... kuda kertas telah mendahului ku...
patut la dia laju,.. dia kuda....

lagu tu sedap..
dulu ada dalam hanfond aku yang
telah dicuri.
skung kene downlod lain

Zulhasri berkata...

hak2..
oi..esok test fes laa...smpt lgi blogging..hak3

oranglidi berkata...

zul, ini entri dah lame la.

inDah iNdrIana berkata...

sedap ker??
layan.. janji rock.. kapak

IkanMasin90(IM90) berkata...

hoho..
bukan ko dalam exam week ke??
sempat lagi..
hehehe
good luck weh...

OREOO berkata...

yeah..8th!
top10 pon kira baek laa..


tahun 1988 aku masih di alam laen..
patot xfamiliar lagu ituu

putera aftus berkata...

mcm ne ko leh dgr lagu ni?? haish... musykil2... bape umo kau skang ni?? haha

anis berkata...

erk ..
aaa...
no komen .
hahaa

sharamli berkata...

ni ditulis 0leh penulis n0 15 ke ap ni?

myQza berkata...

yup!! lagu zaman2 aku ni.. ko dahlahir ke masa tu?

Tanpa Nama berkata...

Bila plak seroja kenal Aim...

yg aku tau...dia cuma kenal aku jek...

p/s Sila maklum...nama jiran aku seroja...

Tanpa Nama berkata...

o ni zaman akak masa remaja dulu...org lidi masa ni dah wujub blom?

coffeeaddict berkata...

huh. aku tak minat la rock kapak. tak pernah layan walaupun satu lagu. peace!

mukasurat17 berkata...

rock axe!!!

yeahhhhhhh!

Zatiesiska Abdul Rahman berkata...

'Mahu baskin kat pekan gamaknya'

baskin robins kah? (sejenis ice cream)

Tanpa Nama berkata...

hehehee..aku jarang dgr lagu..so tak tau rock kapak cmne..huhu

[z@ck] berkata...

ak x minat sgt rock kapak..
tp ad la 2 3 laju yg aku suka smpi skang..
isabella is one of it..

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP berkata...

ciskek lu..!! gua ingt tadi bikin cerita nostalgia mse zaman retro lu..hahahaaha..sekali rock kapak daaa...
well, gua layan jgk band rock dlu2 nye, tp yg skang ni more to 'hampeh' je...indie pun gua tak brapa into sgt...hehehe..
neway, lu mmg rockers sejati kowt gua rasa..
ke lu mmg bercinta cinta nk jadi rockers ni..ahahahaha...
blaja kasi abis dlu, then lu bikin band la beb...eheee..takleh nyanyi, bikin lagu rock pun oke ape..hehehe..


eh,ape ni gua mencarut byk2 ni..?? oke oke, gua blah dlu..hehehe..

Razman berkata...

aku xnak ko cte psal aim..detail kan sket psal seroja..adakah seksi, mantap dan sebagainye?

Unknown berkata...

siot...ye ye je aku baca..cett
tapi lagi crossfire memang best

meorazor berkata...

lagenda rock terlapau niehh!

tahap2 gun n rose kot..heheh

gua lintas cni abes lecur kaki ku

terrarosa berkata...

lagu ini memang berhantu bagi wa....
wa hafal dia punya lirik...

"Ku Dibaluti Sepi
Kenangan Membara Lagi
Meracuni Hati Yang Keterlanjuran.....!!!

hahahaaaa amacam wa tarik ?
orait tak ?

oranglidi berkata...

Kuda,
cis. meroyan bukan untuk wanita mengandung?
donlod jangan x donlod!

Bulan,
hehehe.. sekond la plak.
lagu tu lu wajip donlod! haha

indahnya,
sedap we!!!

azza!
trimas kasus. cpat2 la bukak blog. kalo x wa ttup blog ni.

oreooo,
hehe. wa slalu top 1000
1988 wa pun x beranak lagi. haha.

putra,
cis. dengar dari kaset la! haha. lu xkan x penah dgr lagu p ramlee?

anis,
wa pn no komen. haha.

sha,
er..

kucing,
hahaha! wa lahir lmbt skit je.

arr,
hahaha. ke nama lu kiambang?

Finaz,
hehe. akak remaja lagi laa..
wa dalam alam menda tah masa tu.

zat,
keh keh. yang penting lu minat HUjaN!

page17,
yeah!! kangkang!

zatie,
hehehe. wa tau eskrem tu.

miss jane,
cis. lu dalam kalangan yang rugi.

zack aka zafira,
isabella lagu wajib.

kakuuuuunnaaaa!!,
panjang lu komen. haha.
hampeh tu balada ke? lagu2 jaklin viktor?
hehe. mmng rocker sejati! baling pun pecah.
bercinta nak jadi rocker? cis.
cis.

Man,
hehe. lu sambung pasal seroja dalam blog lu boleh?

ooo,
heheh.. rilek2..

meor,
hahahahaha.. terlapau tu macam kueh tak?
bek lu gi jumpe doktor deras2. melecur pekena lagu rock ni laen sikit kesan dia.

TERRA,
LAGU TERRAROSA LAGI umph! haha
er, wa dengar macam amir ukays je lu nyanyi. hehe.

cik CumeY berkata...

best ker lagu tuh???nanti try ah..muahahahaha

cik cumey dah cakap kan sudah link kan kamo???<-- lost memory minah nie..hahahha

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ berkata...

aku layan lagu boleh lah~
kalau nak mengenali orang2 disebaliknya, kena hati2 agar tak ditangkap oleh emak~
huhuhu~

IkanMasin90(IM90) berkata...

la sal lak lu nak tutup weh??
bak ym hang...
kite chat di sana..
wa stori n mau mx pendapat lu sebenarye...

Farihah Ahmad berkata...

huh?? xtawu pon..

joegrimjow berkata...

cet
hampagas
da ley bajet tipu
ntah nape sampai abes
aigooo