Sabtu, 15 Oktober 2011

Pengalaman Seram Saya Sewaktu Menonton Bolasepak di Stadium

Semalam (14 Oktober 2011) saya dan rakan-rakan saya pergi ke Stadium Perak untuk menyaksikan perlawanan suku akhir Piala Malaysia diantara tuan rumah, Perak, versus Selangor. Selangor datang ke Ipoh berbekalkan aggregate 3-1 yang mana jaringannya sudah berkondisi selesa untuk mara ke separuh akhir.

Kami tiba disana lebih kurang dekat dengan waktu maghrib. Apabila tiket sudah dibeli, kami pun bersiar-siar lah disekitar stadium sebelum menunaikan solat. Semasa membeli-belah di kawasan itu, ada antara kawan saya yang membeli jersi dan beraneka cenderamata mengikut pilihan masing-masing lah kan.

Dari Nogori, Ganu, Johor, Klate, Selangor, Perak.. Real Madrid, Semua ada. Satu Malaysia!

Memang seronok lah pemandangan serta suasana di stadium. Kita dapat melihat pasukan penyorak negeri masing-masing menyanyi dan menari lagu-lagu semangat. Rata-rata kawan saya ni belum pernah menyaksikan perlawanan secara langsung di stadium. Niat kami datang adalah untuk seronok-seronok sambil menikmati perlawanan.

Namun panas tidak selalunya cerah dan mendung pula tidak selalunya hujan. Kejadian-kejadian yang tidak terduga telah menimpa kami. Kawan saya yang memakai jersi Selangor telah bertemu dengan kesukaran setelah beberapa penyokong fanatik pasukan tuan rumah telah 'menyerang' mereka. Ada sorang brader tu menjulang-julang jari tengahnya sambil menghamburkan kata-kata kesat kepada kawan saya yang menyokong pasukan Red Giant itu.


Kawan-kawan saya itu juga telah di sorak untuk membukak jersi Selangor yang dipakai itu. Kawan-kawan saya sangat berdebar ketika itu. Nak marah kang, bimbang apa-apa buruk akan terjadi. Jadi kawan saya itu mengambil langkah berdiam diri sambil tersenyum sahaja.

Didalam stadium pula, lagilah bermacam-macam jenis ragam manusia yang kita belum pernah lihat berlaku. Kalau sebelum ini kita dapat menyaksikan penonton membaling mercun dan botol hanya dikaca televisyen,kini kita bisa menyaksikannya secara live.


Kawan-kawan saya yang menyokong pasukan Selangor berpisah daripada yang menyokong Perak kerana bimbangkan keselamatan. Stadium Perak malam itu seolah-olah perlawanan akhir kerana dipenuhi hampir 100peratus. Suasana malam itu sangatla meriah dan tegang. Kompang dipalu, gendang diketuk, gelombang Mexico, trumpet, dentuman mercun, suara aweks, dan lain-lain seolah-olah tiada lagi hari esok.


Matlan, Laden dan Jimmy (btui ke namo ni? xtau lak. heehe). Nampok blakang tu? Penuh wo

Penonton Perak yang tergamam dengan jaringan 1-0 Selangor tiba-tiba tak berpuas hati dengan penyokong Selangor yang berada di satu island (penjuru) lalu bertindak ganas dengan membaling botol dan sampah sarap. Kawan saya yang berada ditempat kejadian sangatlah bingung akan kejadian berkenaan. Iya lah, bimbang juga apa-apa terjadi. Ada yang kelihatan seperti sudah dirasuk 'hantu bola'. Mengamuk tak tentu pasal. Lagi bertambah membingit apabila satu daripada empat lampu spot terpadam. Penyokong membising-bising mungkin kerana marahkan Tenaga Nasional Berhad.

Sewaktu perlawanan sudah habis dengan kemenangan Selangor, penonton bergaduh seperti rusuhan besar telah berlaku. Ada yang bertumbuk dan ada yang dibaling mercun. Dah macam perang jadinya.

Kesimpulannya, nilai-nilai Satu Malaysia belum dipupuk dengan sebaiknya kerana kita dapat lihat rakyat kita bergaduh dan mencerca sesama bangsa hanya kerana SEBIJIK BOLAAAAA... Sokong, sokong lah jugak tapi tak payah la sampai taksub dan fanatik gilababi. Macam orang takde akidah. Ohh tanah airku..

pst: tahniah Ganung. Nellang Molek Awok kite.
SMUA GAMBAR DIAMBIL DARI FESBUK

17 ulasan:

DuniakuAbstrak berkata...

bila bertuhankan bola hilang terus kewarasan akal

Anisa Hang Tuah berkata...

johor terus tenggelam.
hiks

cikpia berkata...

sebab tu aku dok umah tengok tibi jer. he he.....

sharamli berkata...

"bila bertuhankan bola hilang terus kewarasan akal"

S0k0ng!!!!

putera aftus berkata...

negeri sembilan lawan ganu weh, jom tengok kat ganu pakai baju n.sembilan. hahaha

oranglidi berkata...

dunia,abstrak,
-betul2. kwarasan akal diletak ditepi kain.

anisa,
-aih. jgn brputus asa. johor masih brtenaga.

cikpia,
-haha.. saje nk pegi meriahkan stedium

sharamli,
-haha.. btul2

putra aftussss,
-ada bran? hahaha

putera aftus berkata...

kat paroi je la kalo gitu. tak beran boh, tak beran. hahaha

Miscellaneous Smiles berkata...

mana org lidi?

hehee

zonaku berkata...

peminat bola fanatik mmg kurang rasional........

rafiq berkata...

oi2 jangan fenetik sgt..haha..

inDah iNdrIana berkata...

hye:) smlm besday kt :)

oranglidi berkata...

aftus.
hahaha. xbrani plok. mu kan duk ganu gok skejap. so sokong ganu la. haaha

miscell,
-hahahaha. dimana2.

zonaku,
-btui2.. heran gak kdang2. xrasional.

rafiq,
-hahaha. celah mana ak fanatik? haha

indah,
-lamanya xdgr cite!haih. blog plak tutup. SLAMAT HARI LAHIR!

Farihah Ahmad berkata...

aku penah pi yg malaysia lawan indonesia dulu tu, and ermmmmmm sebab ada kawan2 yg boleh di harap, tak ada la rasa scary ngat.



tapi mmg, menonton bola di stadium kadang2 ada bahaya jugak ah. haishhh

Bella Bell berkata...

sebab tu aku tak berapa suka bola kat Malaysia ni.. asal main nak gaduh aja.. bukan pemain la, si penyokong.. huhuuu~~

vidadarisakura berkata...

kawan ko pakai baju sabah ka tu? hehe

K2r~90 berkata...

Sokong, sokong lah jugak tapi tak payah la sampai taksub dan fanatik gilababi. Macam orang takde akidah. Ohh tanah airku..



sebab tu guwa tak suke bola ..

Nazz@Purple berkata...

sakit telinga..mase penah gi tgk kat staduim dulu..sebab asyik dgr org menyumpah2 dan mencarut je..