Rabu, 25 Mei 2011

Minda Janggal: Fakta atau Auta?


Pernah tak kau nak cakap sesuatu tapi tiba-tiba kau lupa apa yang kau mau cakap itu? Contohnya masa kau berbual dengan rakan, dan dalam kepala otak ko, ko mau cerita pasal boifren atau gefren ko kantoi terkentut. Tiba-tiba masa tengah sembang ko 100% terlupa apa yang ko mau cerita tadi.

Lepas tu ko misti rasa bengang gila sebab tak boleh refresh balik apa yang kau mau cakap.

Kalau kau pernah merasanya, ketahuilah bahawa itu bukannya petanda ko sudah nyanyuk. Itu namanya fenomena eskelausifu porendia ataupun bahasa biasa nya 'minda janggal'.

Jadi ko tak payah risau kalau terjadi 'minda janggal' kat kau sebab ianya adalah proses tumbesaran yang biasa untuk seseorang.

Drawing by Santiago Ramón y Cajal of neurons in the pigeon cerebellum.

Sebijik otak manusia mengandungi berjuta-juta neuron yang mengandungi cas elektrik untuk mengingat dan menghafal. Jadi kadang kadang peneutralan neuron atau 'neutralisation of neurons' akibat segelintir cas-cas yang tidak diperlukan akan menyebabkan neuron tidak dapat menghantar maklumat pada otak. Inilah sebenarnya faktor yang menyebabkan minda janggal.

Jadi, untuk mengelakkan minda janggal kau perlukan makanan yang boleh menentang peneutralan neuron seperti bayam, kacang panjang, petai, budu, nasi dagang (complete set), roti bom, mee goreng mamak dan air seperti jus buahan.

Kesimpulannya, apa yang kau baca adalah khayalan aku. 100% apa yang ditulis adalah Auta. Ok? Eskelausifu porendia adalah rekaan aku semata-mata. Padan muka kalau baca tak habis.

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

penat aku percaya
time makanan tu nampak dah ko tipu.. cibai ah

mamai berkata...

wa selalu jadi macam tu tapi tak besar2 pun

aque berkata...

hahhahhaha... cis.. mati2 wa caye mase kat atas.. (perasaan nak sumbat dalam notebook da menebal hahahha ) part makanan x ley blah... hehhehe

terbaik...

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP berkata...

mmg aku nk percaya..tapi bile last ko ckp nasi dagang, complete set....mmg bangkaii...

hye org lidi! ehehehe.. :D

Titel berkata...

pergh! nasib aku baca habis. pelik tetiba ada budu. hahaha!celake sungguh!

-li.zue- berkata...

tak guna.penat aku baca.
baru nak sembang serius.


hahaa.

tak suka bila aku lupa macamtu,
sebab lepas tu aku akan try jugak ingat balik tak kira apa cara,
hentak-hentak kaki tangan kat lantai.

dan itu buatkan otak aku lagi penat. haih.

tapi.seriously.aku pun nak tahu knp jd simptom macamtu.

cikpia berkata...

aku ingat nak tampor jer ko tadi tapi tetiba aku lupa..... =)

Tanpa Nama berkata...

Chis..apasal time aku minat nk baca smpi habes, ko auta plak!!!..

aisey man..ni bikin penambahan pemanasan global!!

oranglidi berkata...

kapten,
-hehehe.. cibai kan? sori ye. ehe

mamai,
-ahahahahaa! btul ke x besar? haah

aque,
-hahaha. ape salahnya sumbat dlm notebook. boleh wat rujukan. hehe

kakuna,
-lama x dgr cita! mana la hang menghilang. hehe
-nasik dagang best kot. ehe

titel,
-seb bek hang baca smpai abih. haha.
-trimas sudi singgoh.

lizue,
-hehehehe.. alaa, xsalah pun kalu ko pcaya. logik kot. hahahaa.
-simptom tu masih mnjadi misteri. cheee. heh

cikpia,
-adeh. naseb bek ko lupa. wahaha

pn arr,
-wohoho.. ala, teruskan minat itu. hehe

Encik Psychopath berkata...

mujur gua tak pernah percaya sesiapa melainkan diri sendiri.

Pembunuh Tanpa Bayang berkata...

jika ianya benar,aku mahu jadi begitu selalu supaya banyak pekara yang aku boleh lupa dan abaikan...begitu?

vampire's lovex berkata...

aku ohsemmmm !! sebab baca sampai habes...trlolololo...giler nye org lidi buat fakta sendiri hahaha...dushhh

ellieandcarl'sstories berkata...

tapi kerap sgt le.. asal arr.. skang ni makin terokk.. alaaa malas la klu ilang ingtan.. ssh wooo

nabila husna berkata...

hoi! penat je aku dah listkan makanan tuh nak suro mak aku belikan.

haha.

Unknown berkata...

hahahahahahaaha name nak saintifik je hahahaha

oranglidi berkata...

psikopath,
-baguih le tu.

pembunuh tanpa bayang,
-huhuhu.. adoi. rilek2. nanti kang nama sndiri lupa payah gak..

vampire,
-ehehe.. trolololo? apo nye tu.
-bukan fakta, ini auta.

kaklamp,
-makin teruk? payah gak tu.
-kena makan mkanan yg aku syorkan tu.

mislova,
-hehe.. xpa, beli je. boleh bg ak.

ayie,
-ofkos la. kang xsaintifik xda org prcaye.

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP berkata...

haahahaa..ade je..tp jarang kluar idea la..keekek...tau takpe..!! nasi dagang mmg beshh!! terbaekkk dr ladang wokk... ;p

nada hanis berkata...

hahaha aku pun percaya. nakhadin kena tipu hidup2

@amabanzai berkata...

aku selalu juga terlupa nak cakap benda yang nak dicakap.
ni kenapa? masuk exam ke topik ni? heh.

*aku dah ada kat perak. heh

Duniakuabstrak berkata...

cet

minda janggal la sangat..hahaha

vampire's lovex berkata...

aku baca ni lagi..oh tidak !! aku lupa aku dah penah baca semalam.. arghhh penyakit nyanyuk aku datang balik...












































*tipu je. hahahahaha...

Anis Mohd berkata...

dah rasa lem mcm dah ble nmpk perkataan petai td . haiyoo

kadang2 buat2 lupa

oranglidi berkata...

kakuna,
-haha. patutla lama x nmpak
-yeah! nasik dagang satu!!

nada,
-nakhadin tu mende?

ama,
-wahaaiii! apa crita? best sri iskandar?
-xmasuk exam pun. saje.
-bila mau lepak? ahahhaahha

dunia abstrak,
-hehehe.

vampire,
-cehhhh.. xle blah..

anis,
-hahahah.. lem ke len?
-buat2 lupa tu baguih gak.

Masy berkata...

smpi bab nasik dagang terus K.O. demyuh hahahahaha

adey manis berkata...

cis lg!!!