Selasa, 1 Jun 2010

Tribute Buat Sang Pejuang.

Tiga bulan Fiona menunggu. Tak ada apa-apa berita dari Basir. Entah hidup, entah dah meninggal, entah sakit, entah (banyak pulak entah kau)..

Matanya terpaku pada skrin telefon bimbit Sony Ericcson Z530i. Dalam menu 'Inbox' terdapat antara mesej-mesej terakhir sebelum Basir tiba-tiba menghilang. Tanpa khabar, tanpa berita..

"Mama kan dah pesan.. Usahlah dikenang sang Basir miskin tu. Grad engineering, tapi kerja jual bukulah, tulis bukulah, basuh kapal lah.. Ade ke patut? Dulu kalau Fifi kahwin Doktor Hasbi tu, mesti hidup Fifi senang sekarang."

Lamunan Fiona terhenti. Disoroknya telefon bimbit laju-laju dibawah bantal.

"Eh, mama.. Tak baik mama cakap macam tu. Walaupun miskin, Basir berhati mulia mama. Payah nak cari yang setanding dengannya. Even Doktor Hasbi mama.."

"Gelap bukan malam
Terang bukan siang
Satu tak terbilang
Hanyut tak terenang
Waktu tak terasa
Rindu tak terkata
Asyiknya cinta.."

Tiba-tiba alunan lagu Asyik dari kumpulan Damasutra merencatkan perbicaraan anak-beranak tersebut.

"Helo, ini cik Fiona Zulaikha binti Husaini Al-Aris ke?" soal pemanggil yang nombornya tidak dikenali itu. Rasanya nombor dari Kuala Lumpur sebab berpangkal nombor 03.

"Ha, ye saya. Ada apa yang saya boleh bantu?" jawab Fiona sambil menunjukkan sign 'tunggu jap, ada call masuk' kepada mamanya, Datin Ruzaifah Al-Habsyi.

"Begini cik Fiona Zulaikha binti Husaini Al-Aris.. Saya dari Wisma Persekutuan. Pihak kami ada terjumpa nombor Cik Fiona selaku penghantar mesej terakhir kepada Encik Basir Bin Kanan. Direct to the point, Encik Basir sudah meninggal dunia akibat serangan askar Zionis Israel ke atas kapal Mavi Marmala tempoh hari.. "

Belum sempat pemanggil itu menyambung kata-kata, Fiona sudah laju menumpahkan air mata. Segala kenangan sewaktu berkenalan Basir di 'flash back'.

"Aku teringin pergi Palestine! Walaupun cuma sekadar penghantar makanan! Walaupun sekadar jadi anak-anak kapal!" Itu cita-cita yang Basir luahkan sewaktu persembahan sajak ketika jamuan pelajar tahun akhir Universiti Teknologi Petronas. Basir amat cintakan Tuhan, Nabi, Umat, Jihad dan Palestine. Sebab itulah cinta Fiona tak goyah.

Rupa-rupanya setelah tamat pengajian, Basir menjadi sukarelawan untuk penghantaran bantuan misi Aman Palestin.

"Moga syurga tempatmu.. moga syurga tempatmu" ibu Fiona turut menangis.


Sekian. Tribute buat sang pejuang.

Cerpen ini ditulis tangan ini.. Bersaksikan saudaraku di Palestin.. Bersaksikan kamu.. Bersaksikan Tuhan.. Doakan pejuang-pejuang..


nota buat Zionis yahudi:
"Moga hidupmu tak tenang dengan perbuatan zalimmu.. Moga tidurmu setiap malam dihadiri mimpi tangisan mangsa-mangsa kekejamanmu.. Moga cepat hukuman jatuh padamu.. dunia mahupun akhirat.. Tuhan kan Maha Adil."

25 ulasan:

I n n z berkata...

nak komen 1st !

I n n z berkata...

moga2 mereka sentiasa dilindungi Allah.

cakapwa berkata...

insyallahhh

Jard The Great berkata...

pergi jahanam org israel!

orglidi ape khbr? sihat dak?

Judiene berkata...

good one!

.rafiq. berkata...

hah baru kembali. puas hamba menunggu. baru muncul. bagaimana kau sekarang? khabar baik lah hendaknya?

-hazen berkata...

ya Allah!

sangat best lu menulis.

si ri us.

si kosong berkata...

moga zionis mati dengan kejam..

si kosong berkata...

oh ye..kalau aku sehebat penjejak neraka...aku akan hancurkan dorang sume..xyah penjejak neraka,cukup la penjejak awan..

Fhad berkata...

cerpen yg bagus.. buat israel.. pergi jahanam...

mamai berkata...

terus berjuang walau yang tinggal hanya arang dan debu

cik selamah kundang berkata...

lets pray for them..stay strong with Islam....

p/s:lama xdgr cerita ko.rindu.haha

jo berkata...

wah...lama tiada kabar berita..












pegi palestine ke?

aleen adela akoo ^_* berkata...

amin..kalaupon tuhan blom mau tunjuk balasannye ke atas 'kamu' skarang,aku harap yg teranaye itu kekal berjiwa kental.

Kuwe berkata...

Good job. Israel akan terus menerus kuat. Jika kita terus menerus lemah.

cakapwa berkata...

jard/ sihat2 aja

judiene/ sama2 kita doakn.

rafiq/ sihat2. sibuksikit.

hazen/ aha.. xde best pun. lu tulis lagi sedap dibaca,.

kosong/ biar mati azab depa. penjejak kaki pun kalau sepak kasi sedas biar mampus itu regime.

fhad/ apa lagi? bila mau buat bom?

uncle/ ya.. hidup menang mati syahid.

salmah/ em. lama x dgr cite lu juga..

jo/ itu cita2 kami.

aleen/ ya. smuga mereka tabah.. Tuhan kan Adil.

kuwe/ Pembalasan akan hadir.

chokio_nia berkata...

betul ke cerita ne??ya Allah..marilah doa byk2..mulianya hati basir..

Frodo Baggins berkata...

ok ...
wa sebak
cilakak
hahahhaa
apsal hati wa sensintip
sangat skank ni?


doa buatmu palestin ...

vidadarisakura berkata...

biskut meri ni.

cakapwa berkata...

cokio, ni rekaan aajaa... buat teladan.

fro, dalam hati ada taman der.

viva, ??

jane berkata...

eh lidiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


keh3x

sehat?????
praktikal ok???

kat mana praktikal??
ekekkekeekekek;)



ayuh berjuang>.<

jane berkata...

sedih;((

aku suke Basir itu...

meorazor berkata...

ciss!
sepatutnya negara yahudi atau zionis.bukan israel..

bani israil keturunan dr nabi ibrahim..

beautiful_rose berkata...

hebat!
aku suke penulisan ko.
lme menyepi dr blog?

A+z+i+E = AziE berkata...

oranglidi.. aku rindu ko.... mane ko pergi ha?? T_________T