Isnin, 8 Mac 2010

Buat Tulang Rusuk

Ya, dua entri sebelum ini aku tujukan khas buat wanita-wanita, pompuan, girl, anne, letchumi, awek, cewek, makwe, dan akak2, serta tak dilupakan yang bergelar ibu2 sempena Hari Wanita Sedunia. Entah kenapa tarikh harini, 8mac diambil untuk Hari Wanita, aku pun tak tahu. Aku ada baca dalam wikipedia tapi tak paham sebab dalam bahsa inglish.

Sebagaimana hebatnya Pak Tawang memenangi jawatan ketua kampung Tuyu Beradong, disitu berdirinya Mak Joyah selaku benteng semangat dan peniup ruh. Hey brader sister, dalam kisah Nabi kita juga, di saat baginda ditimpa dugaan, siapa yang bertindak selaku pendamai di hati?

Ambil satu contoh: ketika hayatnya Siti Khadijah, time Baginda baru dapat first wahyu, apa yang berlaku? Baginda takut sampai gementar seluruh badan! Siti Khadijah lah yang menenangkan Baginda tika itu.

Aku tak bermaksud entri ini khas buat isteri sahaja, tetapi cuba kau pikir jauh dari itu. Kalau kau belum ada isteri, kau boleh jadikan yang ibu atau kakak kau ke sebagai inspirasi. Awek? Entah, kau fikir sendiri. Hehehhe.

Dua tiga hari ni ada sahaja isu tentang wanita aku dengar. Kisah itu, ini.. Belasah isteri, samun wanita, rogol dan macam-macam lah.. Paling dekat dengan aku, ada sorang brader yang tanya aku semalam. "Kau kutuk budak tudung labuh ka dalam blog kau?". Uih, dahsyat2.. tak pernah aku terpikir sampai ke situ. haha. Salah maklumat barangkali. Kalau ada aku mintak maaplah.

Terakhir dariku, kau hayati lah sepatah dua lirik nasyid WANITA by DEHEARTY:

"Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi"

So, boleh aku simpulkan yang Hari Wanita juga adalah hari ibu? Hargailah wanita sekeliling anda. Jangan buat awek je pandai.

48 ulasan:

putera aftus berkata...

first ke?

putera aftus berkata...

mane ade kutuk, puji lagi ada kan?? huhu

oranglidi berkata...

tus,
/pandai lu timing skang.
/er, ada ke?

putera aftus berkata...

ada, tapi xbrapa nk perasan kat mana.. keh3..

awek tudung labuh ayu kot..

ha, aku da start puji..

shakinah berkata...

heh.

FarhanaDr berkata...

Banggaa jadi wanita.. Walau ape pun diri kita, siapa pun diri kita, sila bangga dengan diri kita.. Haha.. ;p

Selamat hari wanita sedunia OL.. :)

e. indah berkata...

Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya.. Tempat di mana cinta itu ada

dan nilai lah wanita dari hatinya bukan parasnya kerana di hati letaknya cantik seorang wanita ...

tapi sayang ramai lelaki terlepas pandang, dan ramai wanita tak menjaga 'hati' ...

hans berkata...

yups...
betul tu

Frodo Baggins berkata...

selamat ....

Frodo Baggins berkata...

hari

Frodo Baggins berkata...

setiap malam adalah malam!

crazy_labelle berkata...

so... ko kne bg hadiah kat pengkomen wanita kan? ak nak kasut...

Frodo Baggins berkata...

bye

Frodo Baggins berkata...

loor ~~ CL lu potong komen wa dowh!!

Frodo Baggins berkata...

wanita selayaknya dihormati ...

Frodo Baggins berkata...

sempena entry "wanita" ni ~ aku dedikasikan lagu cek mek molek by M daud berkilau kat lu!


----------------------------


OOohoiiiiiii hoi
Kalau dah mata bertentang mata
Hati didalam bagai nak gila

Heiii..

Pertama kali ku melihat wajah si dia
Pertemuan bermula ditaman si kebun bunga
Si tua mulanya
Berjumpa bertentangan mata

Mulai dari itu hati ku tertanya-tanya
Siapakah gerangan si cantik jelita
kerlipan.. matanya.
Hinggakan aku terpesona

Pabila namanya ditanya dia masam
Namun begitu jelingannya aku faham
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek

Hai puas juga aku bertanyakan namanya
Namun begitu dia tetap dgn albela
Ku diam campur geram
Dia senyum lantas tangan ku dipegang

Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah-senyumlah ahaiii cek mek molek
Senyumlah.. senyumlah.. senyumlah

[by : Flitzow @ UTP]



p/s: ni wa kopi jer ... saper flitzow tu? dak utp gak kan? lu g cari beliau mintak nyanyikan ... ekekkekeke

Frodo Baggins berkata...

happy bday

oranglidi berkata...

tus,
/yo2 aja ekau
/ayu. awek kau cmna? die marah x kau puji org len? hehe.....

kina,
/huh.

drFarhana,
/btul2.. bangga jgn smpai lupa darat lak kan?
/apahal wa plak? haha

eindah,
/dan nilai lah wanita dari hatinya bukan parasnya kerana di hati letaknya cantik seorang wanita ... stuju!
/huhu.. zaman pancaroba ni. jaga hati dah susah. macam nak jaga pokok. pencemaran dimana2

hans,
/huhu. trimas2

fro,
/slamat malam, moga mimpilu indah slalu
/cis.

belle,
/la, lu wanita rupenye...
/kasut ke 'kasut'?

fro,
/la x habis laie. hehe.
/ya. sangat patut dihormati.
/cis.. lagu ni lu bawak. rosak mood wa.
/trimas.. lu mnceriakan malam ini..
/blog lu bila nak apdet? esok wa nak tgk ada tulisan. kalau x wa sepak.

sharamli berkata...

nak jadik wanita jugak la kal0 camni..
xnak jadik budak p0mpuan dah...

shakinah berkata...

apa KINA?KINA?

cis!

FaTiN berkata...

org lidi, aku nak hadiah sempena hari wanita.boleh??

hahahaha

missjiwa berkata...

a vry2 nice one:)
huhu~

putera aftus berkata...

aku kasi motibasi kat dia, kalu dia baca la.. hehe

faiq berkata...

igtkan aku...besdy mak aku bulan 11..nk wish la..

.rafiq. berkata...

aku suka entri ni
aku juga suka wanita
keh3

mira ellyna berkata...

terharu...
mak awa pon terharu klu baca ni entry..xD

sayu=pilu berkata...

stuju sesangat2 nya oranglidi....
ko pun kena hargai wanita okeh...bila nak kawin aku nak p ganu nih mkn nasi minyak...wakakaka

aleen adela akoo ^_* berkata...

lidi!bday ko same dgn hari wanita kah?hu3
abes,ari lelaki bile pula?hik2 :P

Anis berkata...

baru tau ada hari wanita .
hahaa

hari lelaki tak ??

~0~ berkata...

hari wanita....utk suma wanita

Tanpa Nama berkata...

selamat hari wanita sedunia untuk aku jugak~~~~~


m/s17

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

lidi















































































selamat hari separuh wanita utk lu !

oh nada berkata...

hehehe
(datang gelak cukup)

Haris Dot Com berkata...

aku syg mak aku....

SEKIAN!!!

jo berkata...

terima kasih orang lidi...

Wanie-san berkata...

syg semuanya..tidak mengira jantina..=p

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ berkata...

epy besday~
besday ko same ngan jane la~
hahaha~

milimilo berkata...

aku rasa aku belum wanita la..bunyi wanita tu macam matang sangt..huhuhu..eh,smlm besdey ko ey,same hari dgn hari anita plak..slmt maju jaye,..aiceceh.. =P

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP berkata...

bangga plak gua msuk page lu ni..hehehe..kembang kempis dada ku..eh,kembang kempis idungku...hehehehe..

blueCITY® berkata...

akak pun wanita
lallalalal..

ramai ke laki2 hargai wanita dgn seikhlas2 nya?

lallala

rathiqah azmira rosli berkata...

barulah aku tau hari wanita rupanya semalam


selamat hari wanita lidi



:P

deqyalalink berkata...

hahaha..hari wanita mmgla hari ibu..mak kau tu kan wanitaaa :)

mamai berkata...

selamat hari wanita sedunia...

Judiene berkata...

aku pun baru tahu yg Hawa dicipta daripada rusuk Nabi Adam A.S.
jahil sungguh aku!
uhuhuhuhu!

Kuda Kertas berkata...

hmm..btol2..wanita itu indah kot..wat pe mau dperlakukn sbegitu rupa..hehehe..

GU ANA berkata...

thanx 2 appreciate wanita..

SwEetForEst berkata...

hehehe..

sweet blom jadi wanita lagi..

masih remaja perempuan kot..

hehehe..

=P

haja berkata...

so sweet la entry ni..
maklumlah
saya kan wanita
so terharu la wei..