Rabu, 10 Mac 2010

Hikayat Tenggiling dan Yang Mulia Frodi.

Nun jauh terperosok di hutan rimba, terdapat segerombolan tenggiling. Tenggiling tersebut berasal dari spiesis tenggiling laut. Saudara-mara mereka seperti tenggiling udara, tenggiling darat, tenggiling salji dan tenggiling miau-miau sudah lama meminggirkan golongan tenggiling laut. Alasan mereka, tenggiling laut itu asalnya daripada keluarga kuda laut.

Namun demikian, warga tenggiling laut tidak pernah berkecil hati apatah lagi bersungut. Mereka hidup seperti orang lain. Eh, tenggiling lain. Ini kerana, moyang tenggiling pernah berpesan, "Tenggiling lain berasa dengki akan kamu atas asbab kamu paling pandai berenang di lautan pasifik." Menurut hikayat sang merong mahawangsa, tenggiling laut merupakan spiesis yang paling berjiwa kental. Tak ubah seperti unta di padang pasir.

Pada suatu hari, raja tenggiling laut memberi arahan untuk berpindah kepada sekelian tenggiling laut. Raja tenggiling laut tersebut diberi nama Yang Mulia Frodi. Gabungan kepada Frodo dan OrangLidi iaitu dua jejaka yang pernah singgah di negeri mereka untuk membuat kajian. Kedua mereka kemudiannya menjadi penglipur lara setelah jatuh cinta akan alam semesta.

Yang Mulia Frodi memberi perintah untuk berpindah atas sebab yang mustahak. Akan tetapi, terdapat golongan yang tidak mahu mengendahkan arahan Yang Mulia Frodi. Mereka kata, di negeri sekarang terdapat pelbagai aneka semut-semut yang enak untuk dibuat sajian masakan. Yang Mulia Frodi sebenarnya ingin menguji pengikut mereka. Sejauh mana mereka taat akan perintah pemimpin dan syuro. Sebab itulah Yang Mulia Frodi tidak memberitahu bahawa akan adanya wabak semut gila.

Wabak semut gila merupakan wabak paling digeruni para tenggiling. Sekali mereka tertelan seekor semut gila, mereka akan menjadi kurang siuman lantas mati kelemasan. 17 ekor tenggiling nekad untuk tidak mengikut Yang Mulia Frodi dan lain-lainnya berpindah ke hutan hujan tropikana. Mereka menamakan diri mereka selaku Tenggiling Haluan Kiri (TAHIK) .

"Biarkanlah mereka.. Ayuhlah kita bina saf baru dan menuju ke tropikana dengan berguling beramai-ramai! ", perintah Yang Mulia Frodi.

Seminggu selepas perpindahan Yang Mulia Frodi bersama pengikutnya, barulah TAHIK merasa menyesal atas perbuatan mereka. Mereka mampus dengan membolakan badan secara perlahan-lahan mengikut peredaran masa.


alamak, ingatkan ambik gambo tenggiling aritu. tupai rupanya..


titipan tenggiling 1: Tadi pagi berjumpa bloger Doktor Farhana di Hospital Batu Gajah. Huhuhu. Baik orangnya. Bakal doktor tu!

titipan tenggiling 2: Patuhilah arahan pemimpin selagi ia tidak bercanggah dengan syariat. hehehe.
Sami'na wa ato'na.

titipan tenggiling 3: Ramai pulak orang main keluar masuk parti sekarang ni. Majlis syuro, apa cerita?


titipan tenggiling 4: Kalau politician anggap ini sindiran pun tak apa. hehe.

60 ulasan:

sayu=pilu berkata...

lama tak dtg sini...

sayu=pilu berkata...

erk gua 1st...hip hip horey........

sayu=pilu berkata...

lama tak jd 1st....

sayu=pilu berkata...

aik suma org tido awal erk...hehehhee

sayu=pilu berkata...

ko apa kabar oranglidi....
harap ko sihat...rindu arh nak bersakat2 ngan ko mcm dulu2...huuhuu

sayu=pilu berkata...

cukup lah 5 onar yg aku dah buat kat sini suma nya tak da kena mengena ngan n3 ko pun coz aku baru nak baca wakakkakaakaka

sayu=pilu berkata...

okeh dah baca nak bg peluang org lain plak buat onar...daaaaaaaaaa

I n n z berkata...

bdk 2 saket ape smpi kene g hospital.?

Jard The Great berkata...

komen takde kaitan dgn entri *wa jeles lu jumpa dr farhana.. wakakaka.. =p

jane berkata...

hye lidi..

happy besday...
kau bulan mac ye???

muahahahhahahahhaha
ameer kan nama kau bgtau dulu?

ti aku letak lam novel...
kah3x~

knp lama tk dtg umah saya?
majok ke saya hilang??

muahhahaahahah

Wanita Itu berkata...

panjang citer tuh..
jap nk baca lagi sekali hee..

Razman berkata...

ko sure tu gambar tupai?

FaTiN berkata...

actkan, aku x faham sangat cerita ni. dah 2x aku baca tapi blur lagi. OL, ko jgn marah aku *takut kena marah haha*

FarhanaDr berkata...

Haiyo.. Ptut entry ni baca 3, 4 kali ade bau2 politik.. Lambat tol wa nak tangkap.. Maklum laa.. Sastera lu saster berat, sastera sesat.. Hahaha.. Tapi ade mesej.. Hik hik.. ;p

P/S: OL.. Tadi wa nak wish tapi wa segan.. Selamat hari lahir yg ke 17.. Hahaha.. Smoga lu happy2 sokmo.. Wa baik ke? Adehhh.. Wa rase diri wa tadi mcm tak mncapai piawaian ISO jek.. Kah kah kah..

uLfah~ berkata...

cet.tu gamba tenggiling =.="

e. indah berkata...

hahhhaaa wokey2 aku nak taat ngan yg Mulia Frodi dan guling beramai2 ...

bila nak buat tour? kekkeee ...

aleen adela akoo ^_* berkata...

lidi,per motip ko amek gambo tupai tp bercerita sal tenggiling??
ko nak menggalakkan perusuhan kaum ke?huhuh

sharamli berkata...

tahik?
macam 0k gak kan singkatan tu..

oranglidi berkata...

sayu,
/cis. belambak pulak lu komen.
/wa sihat.

inz,
/budak mana?

jard,
/haha. pegi la jumpa dia.

jane,
/hai
/sehari awal dari lu.
/erk? novel? fuh, watak tukang kebun ok lah.
/nak datang tapi x apdet. huhu

wanita,
/take ur time.

man,
/dahtu?

fatin,
/wa pun tak paham. apatah lagi ikan di laut asam didarat.

drFarhana,
/oooo. 3-4 kali? wow!
/sastera sesat. hahahaaaha
/17 menda? pang ni kang.
/iso tak ukur kebaikan la.

ulfah,
/nama lu betul ka ni?
/er. tenggiling ka?

eindah,
/hahahahahah. lu memang taat
/tour ke mana? le tour de langkawi baru saja melabuhkn tirai

aleen,
/masalahnya itu tupai pun bukan.

sha,
/er. hahaha.

arryani berkata...

Farhana mmg dak baik...lbih baik dari teggling haluan kiri (TAHIK)...

Lompat sana sini pekara biasa yg dilakukan oleh bebudak sekolah tadika...jgn kita berasa pelik..

Esok2, kalo penat...berentilah org2 yg lompat2 tu..

P/s lama tk dgr citer lu nih. Apa kes???

Frodo Baggins berkata...

ngeeeeeeee??

apsal aku terlepas entry ini?
cisss!!

Frodo Baggins berkata...

hye ameer ... nama wa ameer jugak ..
kita bersedara rupanya ...

Frodo Baggins berkata...

wakakakkakakakka ... gilerr Frodi!!!


((sambil baca sambil komen))

Frodo Baggins berkata...

weh patut tambah!!!
tenggiling specel ni leh renang kat lautan atlantik gak. "tenggiling lain" x leh ...

Frodo Baggins berkata...

wakakkakakaka yang mulia frodi nak sungguh ciss wat gosip ader tenuk bin semut gila?? ngahahhaa

Frodo Baggins berkata...

majlis syuro tu saper2 orgnya? adakah siti markonah ada dlm barisan syuro tersebut. lu kene letak! sal beliau Mac gak!


>>___<<

Frodo Baggins berkata...

wakakkakakakakkaka

tenggiling haluan kanan pown (TAHIK) gak ...


((sambil sambung baca lagi....))

Frodo Baggins berkata...

owh .. dan akhirnya ni cerita politik rpanya ....

Frodo Baggins berkata...

pe kata kita Frodi wat parti baru .. cnfirm x kuar2 warganya!!

Frodo Baggins berkata...

PARTY MAC ~

and aku presiden coz aku september di mana ahli2 nya org bulan mac ..

>>____<<

Anis berkata...

memang gambar tupai pon .
memang tupai .
budak-budak tadika pon kagum ngan tupai tu ..

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP berkata...

wa rase elok jgk lu masuk parlimen. parlimen tenggiling sedunia.skang ni ramai eh,banyak haiwan tersebut mati,sbb org nk makan mereka..

kurang lebih cam politik kt mesia ni je kan??hehehe..wa tak amik port..[hands up!]

weh weh,tu bkn tupai bro!!hehheh..

arryani berkata...

Tak bleh blah tgk si prodo tuh!!!

Baca smbil komen2..aagagaga

.rafiq. berkata...

kura-kura dalam perahu
ceh tupai pun tak tahu

crazy_labelle berkata...

frodo + org lidi = frodi
sape yg membekalkan benih n menerima benih?

intanurulfateha (◡‿◡✿) berkata...

<--- politician
.huakakaka

nawal berkata...

org lidi, terima kaesh org lidi..
wa doakan lu sukses
bce cerita lu due tige kali. tak mhu gementar.

eh. nape x mcm tupai?? sure itu tupai..

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ berkata...

gedik la ko~
hahahaha~
lawak seh~

chokio_nia berkata...

bace 1st paragraph da penin sbb byk sgt perkataan tenggiling..jadi tak bace smpi abes..haha

Cik Cookie berkata...

mcm Iguana je..

SwEetForEst berkata...

hehe..

sweet..

xtau..

plak..

cite..

nieyh..

pasal..

politik..

eh..

eh..

tu..

tupai..

ke???

cayackpgua berkata...

tak la.tu nama pinjam jiran-depan-rumah
oh.
cer politik
ok.
panjang
jd gmba je yg wa paham.
ye.
gmba tenggiling -____-"

rathiqah azmira rosli berkata...

D!!!!







konon konon aku panggil nama manje ko la.singkatan dari lidi.heh


weh cte la tkos plak.wahaha

oranglidi berkata...

arr,
/huhu
/budak tadika punt akut kalau kita ambik selipar dia.
/esok2 , dpat duit bnyak berhenilah dia.
/ada je.

fro,
/? terlepas menda?
/bila plak nama lu ameer?
/sedara semuslim gamaknya
/frodi kacak.
/tenggling ni pasifik je la!
/komen ni hambo x paham.
/siti markonah peguam. xleh masuk.
/kalau kanan TAHIKA
/bukan politik semata-mata.
/bek buat parti hari raya.
/hang presidan? x leh. nanti ramai orang tau identiti.

nis,
/kagum kan? [sambil angkat kening]

kuna,
/cehs. tenggiling sedunia?
/makanan eksotik tu
/cis. setiap rakyat wajip mengundi .. er
/dahtu tupai laut ke?

arr,
/belah je dia

raf,
/kura-kura dalam perahu, memang tak tahu

belle,
/nama je la. tak ada pun derma2 buang benih

teha,
/sapa? tenggiling?

nawal,
/oh, trimas2. rilek2 je esok.
/hehehe. bagus2. jadikan ini sebagai bekalan.
/kan? tupai kan?

ayu,
/hehehe. gedik plak.

nia,
/takpa tak baca pun. tak ada orang marah

cookie,
/er.. biawak tu iguana ke?

sweet,
/haha. tak tau pun takpa.

mamai,
/tuuuuu

cayackpgua,
/amboi, pinjam nama plak. biasa orang pnjam senduk je dengan jiran
/gamba pun takpa.

rat,
/oh, manja2. tampo kang.
/er.. rat=tikus? gurau je la.

jane berkata...

chooppp lelidi...

mana kau tau aku peguam?
ke siti markonah tu org lain
wakakakka

Frodo Baggins berkata...

tapi aku tau sapa siti markonah ...

>>___<<


beliau bukan peguam
beliau loyar ~~

hye sya...

wakakkaka

aku ameir lidi .. seyes ..

oranglidi berkata...

fro,
/wa dah rasa something aritu. kiranya sahih la ni? peh.. nama sama.. jiwa pun sama?

Frodo Baggins berkata...

salam ameer
saya amierul H.F

((mende yg yg sahih?))

siti markonah ... aku doakan lu jumpa dia lidi. insyaallah ~

((dgn nada x puas hati))


>>__<<

jane berkata...

frodo jin~

knapa lidi nk kene jumpa aku?
muahahhaah

lidi ..
Frodo mmg amier..

aku leh tolong sahihkan!

Frodo Baggins berkata...

dah dia nak carik sampai dapat. aku doakanlah .. cesss

((yayang sihat?ngahahaha ... tiba2 berkaseh sayang kat sini.))


salam kat sya yer ...

oranglidi berkata...

fro,
/sedap nama lu. banyak la plak persamaan. cis.

oranglidi berkata...

nk jumpa jane sbab nak dapat tandatangan beliau.

jane berkata...

lelidi...

kau nak korek rahsia aku?
aku takde rahsia ..

just a plain jane
muahahhaahha

gdluck lidi
td masuk blog no.2 kau
if nak nasehat dr hati ke hati aku dah biasa

muahahahahah


(hye jin..)

oranglidi berkata...

aik? blog mana? adeh..

jane berkata...

kau tulis kat profile ko ade 2 blog..
aku bru tau
so aku g baca
ngahahhahaha~

oranglidi berkata...

oh, amierul hasananin fuhaira namanya fro.

oranglidi berkata...

mana ada la jane. wa tak letak dlam profile blog tu. xpelah. salam kenalan dari orang paling hina//

Frodo Baggins berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Frodo Baggins berkata...

>>__<<

its ok ...

peja berkata...

bleyh lak wat discussion..ish3











frog-do!