Jumaat, 17 April 2009

Kisah tak kisah (Pengalaman di alam buana-2: Tarmizi)

SEKOLAH-Tahun peperiksaan penting: Muhammad tarmizi merupakan pengawas yang berdedikasi. patuh kepada amanat dan tugas. Bersikap adil dan tegas. x pernah pun beliau mengambil ayam lebih di dewan makan asrama. Kalau pelajar bebrbuat salah beliau akan menegur. Ramai junior mengaguminya sehingga ada yang sampai terikut2 gaya beliau. dahlah ada yang muka sebijik dengan beliau.

berbeza sekali dengan wa. kalau ada budak buat salah, wa terus bagi sidekick. kadang2 wa bagi tomoi. kecik2 dah nak melawan, besar nanti nak jadi kawan? itulah serba sedikit tentang wa. sebab itu baju wa putih dan bukan biru.

Ada satu malam, wa dan tarmizi balik daripada kelas.. (lu ingat wa mat ponteng?). Suasana agak sepi. Kami pulang ke asrama agak terlewat malam itu untuk latih tubi (macam tekan tubi rasanya). Ya, tarmizi salah seorang pelajar harapan sekolah kami. Target street 'a' sekolah. Cas2 berlawanan begitu ketara antara kami.. negatif dan positif. Tapi ini tidak menghalang wa berbicara dalam perjalanan dengan beliau..

*****

Perjalanan sudah hampir ke penghujungnya.. Kelibat asrama suda kelihatan. Budak2 agak bertaburan. Ada yang sibuk beli cikedis seperti 'rota', 'bika','roti coklat' dan lain2 di koperasi, ada yang sedang menggilap kasut, ada yang sudah tidur, ada yang berlari-lari seperti anak kecil..

semakin kami menghampiri asrama tiba2, datang sekumpulan orang menerkam wa dan tarmizi. ditangkapnya Tarmizi hidup2.. pegang tangan, kaki dan anggota badan yang lain. wa semakin kehairanan.. apa korang nak buat ni?.. yang wa tahu semua itu adalah kawan2 satu batch dengan kami.

*****

"Bedebuuuuushhhh!"

"Woi!" jerit tarmizi..

nasib baik beliau tidak lemas. rupanya hari itu hari lahir beliau. beliau dibaling kedalam kolam ikan yang xde ikan. (kambing pernah mati digigit anjing dalam kolam ini).

itulah adat sekolah wa.. yang birthday disambut, yang bergolek berciciran..

Rupanya wa adalah perancang malam bahagia tersebut. dan wa tidak rasa bersalah. sebab itu tarmizi sudah di mesir kini.

14 ulasan:

kuda kertas berkata...

gle r kmbing bole mati dlm kolam 2..bau bgkai x mamat tarmizi 2??

ruffey berkata...

lawak seyh blog lu. wa dah add lu dahh, senang wa nak tau perkembangan terbaru lu. cewahh.

aku cakap pun dah melalut dgn pelat yg aneh dahh.

snippet tu, cerita pendekk

sharamli berkata...

kambing mn tu?
m e n g a r u t

✖qiELa™✖ berkata...

haha..lawak seyh ur blog..
kmbim p0m bleyh mati ka dlm kolam itu..kaka2..

pelik~..=P

terrarosa berkata...

"yang birthday disambut, yang bergolek berciciran"
hahaha suka ati lu jer buat pepatah ni.


*kalau pp tau wa tergelak - gelak kat sini,
habis la wa kena kutuk.

oranglidi berkata...

kuda kertas: haha.. seriusly.. memang ada sekor kambing mati diterkam anjing dalam kolam itu.. wa tengok betul2 depan mata wa.. lain kali wa cite.

tarmizi malam itu berbau malang tidak berbau..

ruffey : lawak? boleh wa masuk raja lawak? bagus la lu dah melalut dgn pelat aneh..

sharamli: kambing memang suka masuk skolah wa.. kadang2 ada sampai masuk kelas wa.. kadang2 kelas lukisan kejuruteraan pun ada.. sekolah kampung..

✖qiELa™✖: macamana lu wat nama lu ada pangkah?

memang pelik tapi benar .

terrarosa: wa dulu bercita2 nk kerja dekat DBP.. so, sukalah jugak hati wa buat peribahasa.. haha.. pp pun tergelak jugak, lu xyah segan..

kuda kertas berkata...

gle educated kmbing kt skola ko..siap msuk cls LK..hahaha

Anis Mohd berkata...

urm ...
rasa mcm nak tanya sumting ..
urm ...
urm...

++ a d a ++ berkata...

nice blog..
:))

teringt zmn skola2 dlu..
zmn mkn rota,roti cokelat,choki2..

oranglidi berkata...

kuda kertas: kambing skang memang canggih.. lu xtau ke kambing di KL dah suke mandi?

Anis Mohd: lu mau tanye ape? urm tu bunyi perut ke? lu mau sidekick?

++ a d a ++ : nice? runcit2 je ni.. wa sampai skang makan lagi benda2 tu.. wa lagi suka bin bin..

farridhusin berkata...

kambing mati digigit anjing dalam kolam?
hahahaha!

milimilo berkata...

ish,berdose betul korg dgn tarmizi tuh..haha

milimilo berkata...

kolam xde ikan tuh ade air x?kalo xde air mmg sakit cm gile r..

oranglidi berkata...

ade air da.. lu memang xbace btul2