Sabtu, 20 Jun 2009

Ayahnya bernama.. Archemedes yang Sekular.

Man dan bapanya, Arshimedes merupakan anak beranak kuat menipu. Dalam buku penyata kewangan pun bapanya suka menipu. Apatah lagi,Man turut terikut-ikut perangai bingai bapa kesayangannya.. Katanya, segala contoh dari ibu bapa wajib diikuti dengan ikhlas dan hemat.

Man gila kuat menipu (sejak tadika kemas) .. terutamanya bila memberitau markah dan kedudukannya dalam sekolah. Man selalu beritahu dia tak dapat nombor dalam kelas kerana cikgunya tak reti mengira. Demi menjaga hati anaknya, Arshimedes tidak mempersoalkan kesahihan berita itu dan langsung tidak memprtikaikan anaknya. Dibiarkan saja anaknya menjadi biol. Katanya anaknya ini bakal penerima Nobel.

Namun begitu, semenjak menonton rancangan Bersamamu diTV3 dan Semanis Kurma TV9, disertai cite ntv7 (jam 6-7pm isnin -khamis), Arshimedes mula berfikir.. Dia rasakan didikannya tidak betul. Tak macam cite Nur Kasih tv3 setiap jumaat malam sabtu.. sebagaimana si ustaz mengajar dan mendidik anaknya.. Jadi, setelah mendapat ilham, beliau mahu bertaubat.. ya, bersama anaknya yang tunggal.

Arshimedes: Man, ayuhlah kite bertobat..

Man: Ha? obat tu ape? slot dalam majalah ke?

Arshimedes: Hmm.. ayah pun kurang pasti.. takpe nak, bapa carikan dulu buku2 dan wat kajian mengenai taubat ni.. sebab ni bukan perkara main2..

*****
Bila dah 3 hari berlalu (belum bertobat), akhirnya Arshimedes memulakan langkah bertobat..

Arshimedes: Man, jom kita bertobat.. bapa dah tau caranya..

Man: ayuhlah, apa lagi kita tunggu.. (sambil mendendang lagu Apa Lagi -Jamal Abdillah)

Arshemedes: Gini.. tobat ni kite menyesal dengan apa kejahatan yang kita buat selama ini.. kita takkan mengulanginya lagi..

Man: yeke? adus.. kalu gitu, tak dapatlah Man tipu cikgu lagi, takdapatlah Man tipu Mak cik kantin lagi, takdapatlah Man tipu lembu lagi.. sayugia juga menipu yang Man dah join Pondok2..

Arshemedes: ha. tu lah, bapak pun xdapatlah tipu yang bapak ni dah takde isteri lagi, tak dapatlah bapak tipu yang bapak ade isteri lain, takdapatlah bapak tipu bos bapak lagi.. dan yang teruknya, bapak tak boleh lagi menipu yang bapak dapat gelaran Tan Sri..
tapi nak wat camano.. kite kene ubah.. sebab bapak taknak jadi kapitalis dan sekular..

Man: ?? (pejadah bapak aku cakap ni? sekular?).. ha yelah... tapi camane nak start ni?

Arshemedes: hm.. gini.. kite gi sungai Kelantan dulu.. belakang rumah kite ade sungai Kelantan..

Man: ? bukan kite di Pasir Gudang ke skarang?

Arshemedes: ah, tak kisahla dimana pun.. asalkan sungai..

*****
Bile semua dah sedia, mereka ke sungai..

Arshemedes: Ok Man, bapak turun dulu. Kamu tunggulah atas pokok durian nun.. Kalau jatuh durian atas kepala, tu makna tobat Man diterima.. ok?
Man: baiklah ayah. (sambil mengangguk dagu)

Si Arshemedes terus melompat ala2 mikel Jaksen.. terus kedalam sungai.. dalam sungai.. malang seribu kali malang, kaki Arshemedes tersangkut pada akar pokok durian, rambutan dan manggis.. lama jugak beliau meronta ronta..

Bersih dan permai sungai Psir gudang itu.. Beberapa minit berlalu.. Man mencari2 bapanya.. Tiba2 keluar siArshemedes dengan hela nafas yang tercungap2.. ozon nipis barangkali (fikir anaknya)

Amende berlaku bapak? seolah-olah takde oksigen dan protein je? ke Global warming?

Arshemedes: Tu lah Man, ko nanti berhati2 sikit.. Dalam sungai tadi ade Kedai kopi.. macam umah Sandy cite SpongeBord tuh.. bapak pon pekenalah kopi sepinggan dua. Pastu tuan gerai cakap bapak dah dikira bertobat..

Man: Uishh.. hebatnye.. kagum2..

Man terus melompat tanpa alasan konkrit.. sambil bunyi 'wachaa!'..

Didalam air.. Man duk sibuk mencari2 gerai yang diperkatakan.. Hampa dan kecewa.. tak nampak langsung kedai.. apatahlagi tupai laut.. Bedebuk! Tiba2 kepala Man terhantuk pada sebutir batu sungai.. demi menjaga maruah, die xnaik lagi.. kerana memikirkan cara berhelah dengan bapanya.. kalau naik, malulah.. kang die kate aku tak reti diving (bisik hati kecilnya).. selepas mendapat idea, Man terus menyelam ke atas..

Man: Adeh bapak ni..

Arshemedes: Kenape nak? (bimbang kalau2 kantoi..).. sampai berdarah kepala otak engko..

Man: Man kena baling la tadi.. sape suh bapak tak bayar duit Kopi tadi.. Bile die tanye Man, Man bagitau lah Man anak bapak. Pastu depa baling botol kaca F&N tu.. adeh..

Arshemedes: La.. Patut a bapak macam lupe sesuatu tadi..tapi tu dah dikire tobat lah tu

Man: ok.. jujur Man nak cakap.. Man sayang bapak walaupun apa berlaku.. sebab bapak tetap bapak Man.. walaupun bapak amalkan Sekularisme.. Selamatlah hari Bapa..

Mereka pun pulang ke rumah dengan gembira. 3 minggu lepas tu lahirlah Principle of Archemedes (dalam english) yang mengaitkan hubungan daya apungan (bouyancy force) dengan sesaran air (er.. englishnya wa xtau.. water displacement kot..).. dan sempena dengan itulah wujudnya Hari Bapawa dan Bapalu Hero Seantero Dunia.. 21 jun barangkali..

morale of de stori: bermorallah sikit! jangan jadi sekular .

Psst: cite ni entah wa pernah baca kat mana.. wa olah sikit2 bercampur baur dengan sinisan2 kecil.. tadi makan durian 11 ulas.. tu yang ade tenaga sikit kot.. apapon, Selamat ari Bapa untuk bapa wa dan bapa lu.. kim salam khas oranglidi kat mereka!

14 ulasan:

xuen adyla berkata...

baik akan wa kirimkan salam
btw apasal citer ni sinis
wa syk lu baru balik sarkas
hahahah

Anis Mohd berkata...

haha ..
anis tau cite ni ambik dr cite yg mana .
penah baca gak .
sorry r wawa .
dah 2 kali n3 ko cm nih .
tapi x pe.
ada sdkt olahan .

paham la ..
ko nk ckp.
slamat ari bapak .
n ko nk ckp..
ko syg bapak ko kan .

so , slamat hari bapak ..
d tujukan kpd wawa .
drpd anis.

najwa hazirah halmi berkata...

correction to anis..
jgn la panggil oranglidi tuh wawa...
wa teraser arh!
haha!

selamat hari baper 4 ur dad..
n hepi becoming father untok kamoo biler2 dah jadik bapak t!
hehe~

Anis Mohd berkata...

x dapek nk tlg lah ..
sbb si 'wawa' ni ..
die ckp ..
pggl je apa2 ..
anis da plh wawa .
x leh nk ubah da..
wahahaa...

ala najwa ..
kamu wawa yg comel .
die tidak !!!

[ Goodbye zuLL ] berkata...

cet!

najwa hazirah halmi berkata...

to anis mohd..
owh yer ker..?
hahaha~
lawaknyer...
ok2..
oranglidi versi wawa boy..
wa versi wawa gurl..
ek??
hehe..
(ops terbalas pulak kumen)
=)

John Iverson berkata...

Crite yg kesinambugannya sgt hebat.... Bagus2 HAHA... Dlm buku fizik xde ni bro haha

roshaizul berkata...

huhuhuh...

err..bukan ke archemedes tu menari2 bogel di jalan raya sambil menjerit2 "eureka! eureka!"

cik erin berkata...

hohoh.
slmt hari bapak utk incek oranglidi.
tak kira la anda bapak kepada budak2 atau anak hamster, anak patung atau mungkin anak mentadak mentadu.
slmt hari bapak2! ^_^

dude berkata...

rajinnye lu bro...;)

tuntung berkata...

wa rse cite ni dlm mastika~
ni ajaran sesat fizik ni..klu dak2 spm baca,rosak kepala..

tuntungkita.blogspot.com

aien~s corner berkata...

haha...mahu sesat tw fizik..ain yg blaja fizik pn dh cm t`konfius dh...hahaha

zatiesiska abdul rahman berkata...

hahahah bengong lah...penat gelak bergolek2 :D

sayanghasni @ yus berkata...

ni citer zaman si bongkok yer??/
patut arr ader sungai yang bersih dan permai..

selamat arr pada bapak ko..
dan tak lupa pada bapak aku jugak..
bawak2 arr bertobat..