Sabtu, 2 Mei 2009

Kisah tak kisah (Pengalaman Sekolah Rendah-Wan Mohd)

Di desa yang permai, wa memang suka bersukan basikal.. kadang-kadang wa drive sampai ke kampung sebelah.. nasib baik takde Sarip Dol nak mintak cukai.. salah satu tempat yang wa suka lepak zaman sekolah rendah ni adalah sawah padi berdekatan rumah Wan Mohd. Tenang dan aman.. tak macam dekat Puduraya.. wa boleh main layang-layang.. main karrom dengan sekutu wa.. takpun main kejar-kejar bersama-sama..

Wan Mohd memang simple dan baik. Pegi sekolah pakai songkok. Wa dan beliau terpilih jadi pengawas mase skolah rendah (macam manalah cikgu Karim boleh pilih wa).. Pakai baju biru, seluar gelap, kasut hitam.. dan bertali leher (yang tali getah kat leher tu!!! Woi!!). Yang bangganya sebab ada kad matrik!

Benda yang wa suka buat adalah menulis nama budak buat hal untuk report pengawas (dalam buku 555-ade lagi ke skang buku ni?) . Berlari pun dikira bersalah.. kalau minggu tu dapat rekod nama paling banyak mesti diberi hadiah.. Bangga bangat lu!!

Ada satu hari, cikgu sibuk bermeeting.. kami bebas berbuat apa yang dikehendaki.. Pengawas yang di'assign' menjaga kelas2 pergi dengan dedikasi.. Wa aritu jaga tandas, so takde kerja sangat.. wa ajak Wan Mohd dan sekutu untuk main bola.. ya, dengan berpakaian lengkap uniform pengawas.. songkok diletak di bangku berdekatan.. perlawanan bermula.

Tengah wa syok gelecek datang Wan merampas bola. 'Praakk!' .. Wa tertarik baju Wan hingga terkoyak poket.. Ada lencana di poket itu..

Wa masih ingat, Wan lari ke hujung padang dan menangis sambil menyebut-nyebut akan memberitahu ibu beliau.. Wa pujuk beliau. Susah betul nak memujuk. Buat malu je! Cis. Akhirnya wa berjaya memujuk dengan ofer belanja air berkordial Anggur hasil tangan Pak Awang Kantin (20 sen saje gelas kecik).

Kami sambung bermain dengan gembira (cis, macam budak.. tak matang langsung). Kali ini wa berhati-hati.. Bimbang buah buahan berbuah 2 buah.. Nak tak nak kita memang tidak boleh lari daripada takdir... sekali lagi wa buat silap.. kali ini wa tertarik tali leher beliau hingga putus tali bergetah itu.

Sekali lagi reaksi yang sama dilakukan Wan Mohd.. Lari sambil menangis.. Ya, wa berjaya memujuk sekali lagi. Habis hilang kesamsengan wa.. Baru nak buat beli Ding Dang.. tak pun Tora.. Habis duit poket wa membelanja Wan.

Bila di sekolah menengah, kami sekolah sama.. Wa tak ngam langsung dengan beliau.. Muka pun dah banyak jerawat!.. Beliau dibuang sekolah menengah kerana tindakan samseng barangkali.. Lu nak jadi samseng jadilah ketika sekolah rendah! Kenapa lu begitu berbeza dengan masa sekolah rendah wahai Wan??

Wa rasa wa telah melakukan sesuatu yang betul masa sekolah rendah dulu..

17 ulasan:

sharamli berkata...

alahai wan...
jadik samseng time sk0lah men. tu biasa la jgk..
tp agak luar biasa bg kanak2 yg suka menangis waktu sk0lah rendah cam wan tu...
mungkin sejarah silam dy dibuli menjadikan dy sebegitu rupa...

hu3...xm0 kutuk wan dah..kang dy bc kang....nageh lak...kena blanja air angg0 plk..

oranglidi berkata...

sharamli: hahah.. kanak2 memang mudah menangis.. bila lapar terutamanya.. xpe, beliau jarang mau main blog nih.. main frenster mungkin?

Anis Mohd berkata...

kesian wan tu.
sure jd samseng sbb slalu kena buli.
slalu pembuli mcm ni la kan .
tak ckp kaseh syg ..
kesian ..

tp wawa..
ko mmg suka buli org ek ?
hahaa

Monkey D Luffy berkata...

hahaha

ko pemain bola yg ganas

kuda kertas berkata...

hahaha..ko ni mmg gns r maen bola..smpi dpt mjadikn org 2 pbuli yg disegani time skola menengah..
aku mse skola menengah dlu sllu gak r kne buli ngn senior..rse nk lmpang ubun2 diorg..huh..tp ble naek form 5 xsmpi ati lak nk buli dak2 bwh..tp ade r skli 2 aku mnerajang junior ats sbb kkurng ajrn diorg..cess..dpt senior yg baek bwt hal lak..mmg lupa drtn btol..buang kt laut bru taw..

A+z+i+E = AziE berkata...

woit org lidi.. name ko wawa ke?? ahakz!! sgguh komersil name 2.. wawa stand 4 wut?? azwa? anwar?

oranglidi berkata...

Anis Mohd : wa membuli? haha.. wa suka membuli. membuta tuli seumpamanya.. kadang-kadang main guli. wa rase lu lagilah suka membuli.

Monkey D Luffy : Ye,ye.. wa pernah mendapat gelaran pemain terganas . Kalo wa wat sliding tackle tu mesti ada yang hilang lutut. buku lali tercabut juga..

kuda kertas: haha.. lu mesti mat skema kat skolah.. macam wa, budak tak senyum je terus wa toreh dengan kaca tingkap.. lu terajang area mana? kalau area belakang tak bagus. dekat2 jantung tu standard wa.

A+z+i+E = AziE : woi!!! komersil mende? tak maskulin langsung! Muhammad Warsyi Waqi. OK?

sharamli berkata...

fs?
mau add beliau..
b0leh kah?
muahahaha....

milimilo berkata...

gile ganas org lidi main bola..patutnye badan kamu yg pth2 sebab kamu sebatang lidi.kua3

oranglidi berkata...

sharamli : haha.. lu mau ke? wa sendiri pun tak tau. ke nak fs wa? ahahahah.. tampo kang.

milimilo: huhu! badan wa bermutu tinggi. x lut dek cahaya, x lekang dek panas.. lidi bukan sebarang lidi. ke lu nak dirotan?

kuda kertas berkata...

mat skema ape??skema jwpn SPM kah??
cess..pntg skli aku dkatekn mat skema..
korek jantung kang bru taw..

oranglidi berkata...

kuda kertas: woi!! skematik la.. macam skim cepat kaya tu.. kaya roti pon sedap. amende wa cakap ni? cakapwa? lu nak korek jantung wa langkah kaki wa dulu..

pantang oranglidi menyerah kalah.

blue hoodie baby berkata...

hahaha..
main bola ka tu atau main tarik2x baju wan?

A+z+i+E = AziE berkata...

bez r name ko.. cm name anak ak nnt la plak.... wawa!! ahakz!!

milimilo berkata...

buku 555 ada dijual lg r..xkn pupus punye..sng gile kalo tulis nota dlm tu..nak bace dlm jamban pon bole..

milimilo berkata...

entah kenapa..dr skolah rendah smpai skolah menengah aku xbrape suke dgn pengawas...mawas aku suke kot

oranglidi berkata...

sebab lu mawas?