Isnin, 18 Mei 2009

Kisah tak panjang (negeri Kancil dan Kura-Kura)

Pasar di negeri cik siti Wan Kembang:

Setahun lalu wa melompat-lompat ke sana. wa dan proksi2 membeli belah dengan sakan. Baju murah-murah. Wa ade terbeli 2-3 helai.. haha.. (ke sehelai je?) Wa sebenarnya sibuk nak cari kelopok lepor.. sedap luu.. takpun kuih-muih kelantan. Yang wa tau semua best2 dan manis belako!

Tapi proksi banyak duk nak intai cewek2 (gewe) klante.. katanya purata wanita dinegeri kelantan lawa-lawa blaka.. (chek dalam buku the pencil- of bunga telur n ballyshoes?) haha.. wa tak into menda2 macamtu.. baik wa tengok cite cilipadi..

Bila sedang sibuk2 membeli, wa terserempak salah satu menda yang dah lama dicari! cis!! ni mesti beli!!! tapi apahal mahal pulak mende ni? Nasib baik duit penerima zakat ada lagi.. wa pun membeli dengan banyak tanpa banyak soal.. takkan beli kuih pun mau soal siasat..

Wa sorok menda tu sampai la ke destinasi.. rumah.. buat apa wa kongsi? nak belilah sendiri. Bila dah takda orang wa bukak mende tuh..


woo.. kalah kuih raya!

hah, kuih bangkit. Mengancam.. warna putihnya menarik, bentuk kecil seolah kura-kura beserta ukiran berseni .. bau harum.. membangkitkan selera.. patutlah namanya bangkit!

Wa ambik se'kura-kura' lalu masuk terus dalam mulut.. Wa hairan lah pulak. Biasanya kuih ni terus cair dan keluar rasa manis bila kena air liur.. Wa kunyah-kunyah lagi tapi tak rasa apapun. Tawar.. Cis!!! Wa kunyah lagi.. Cis! Wa kunyah lagi.. Cis!!

Haktui.. wa kasi luah itu kuih di sinki.. Wa terus tanya pakar.. o.. patutla cewek jage kedai tu wat mata kerdip2 je mase wa beli banyak2 kuih tu.. ada jugak pengalaman wa makan bedak sejuk berbentuk kuih.. Cis.. wa tergelak sorang2..


psstt-

sedikit info: wanita negeri kelantan sangat rajin dan boleh dikatakan rata2 rakyat negeri ini pandai berniaga..

21 ulasan:

I n n z berkata...

lwk la..
mkn bedak sejuk
waahahah !
tumpang gelak guling2
;)

anis berkata...

owh erk ..
wawa..
ko makan bedak sejuk ?
gila style ..
bau harum ??
ha3x

oranglidi berkata...

cis! laju je lu komen..

innz: cis..wa memang gelak scara sirius!! malu weii.. kalu wa hidangkan kat kawan2 wa lagi la malu

anis: tu aa! harum semerbak semacam.

Monkey D Luffy berkata...

KUI KUI KUI

zatiesiska abdul rahman berkata...

eeeiuuu...bedak sejuk tu ade besar camtu ke...hadoiyai sian kat lu...nnt wa kasi lu kuih bangkit yg real punye ok

sharamli berkata...

ai...asal wanita klantan lak?
negeri lain p0n rajin gk...

queen of dorks berkata...

hahak.. aku pon leh tertipu nih.. rupa bedak sejuk tu mmg mcm kuih la..

I n n z berkata...

cene neyh weh ?
ta leyh benti gelak la
bile bace n3 kO neyh
haha !

seb bek la ko yg mkn
wat nyer kwn2 kO?
mao pindah london trs tuh
;D

mamma mia! berkata...

eh tp btul la mcm kuih bangkit.. klu gua, gua pn termakan jugak ni.. gua rase la kn.. pmpuan tu sengih2 sbb igt lu lembut kot. die igt lu pki bdak sjuk. lupn satu. pndai. bkn nk tnye dulu. 'kuih bgkit ni satu bape dik?' nak la kot die ckp ' 2 kapur muke la banggg' ha

oranglidi berkata...

hoi2!!

monkey: amende bunyi gitu? lu makan kuih tak abis ke?

zatie: haha.. wa pun xprcaya.. lu mau kasi yang betul punya? mana? kalau lu x bagi wa antar surat layang!

sharamli: entah.. fakta dari mane entah wa ambik.. wanita kelantan lebih rajin!!

queen: hahaha.. tu gambar hiasan la.. wa dah buang mende tu.

innz: wa pun xboleh brenti gelak lagi ni.. meh wa tarik bulu mata kasi lu berenti gelak!

mammamia!: hahahah.. wa nak cepat aritu.. cis berani panggil wa lmbut!

I n n z berkata...

tarik bulu mate ?
jgn dowh
aku da la kekurangan bulu mate

aku sdg gelak ag neyh
kO wat sticky mode laa
bia aku gelak ari2
smpi gle
muahaha !

oranglidi berkata...

hahah!! cis.. gila2 kang xde orang mau kawan dgn lu. jadi mintak duit kat stesen pudu.. haha

queen of dorks berkata...

aku pon leh ttipu nengok bdk sejuk tu.. sebijik mcm kueh bangkit..

A+z+i+E = AziE berkata...

hahaha!!! x bley blah r ko ni...kueh bangkit ngn bedak sejuk pn ko taleh beza... adalah lebih bagus bagi engko utk msuk ke tadika kembali... sekian... =)

shiroi berkata...

bau harum.. membangkitkan selera.. patutlah namanya bangkit!

lawak siak! (sila sebut dgn nada org jb)

oranglidi berkata...

haha

queen: sebijik je ke macam kueh bangkit.. bijik2 yang lain?

azie: haha.. sebabtu tadi wa baru daftar PASTI semula.. cis.. lu nak jadi cikgu wa?

shiroi: selamat datang blog wa.. wa kurang kenal lu lagi.. hahah.. siak? wa tau mcmna bunyinya.

Mizz Faraheen berkata...

ahahahahah...
mkn bedak sejuk rupenye...
pasni x pyah jage muke...
kecntikan dr dlm...huhu

kuda kertas berkata...

xkn ko x prsn yg ko tbeli bdak sjuk..hahahaha..camne rse die??sdp x??

milimilo berkata...

haha..sengal g makan bedak sejuk..tiap2 mlm ko sapu muke weh..dijamin muke xde jerawat kalo ko amalkan..

milimilo berkata...

yg menyedihkan,aku xpnah jejak ke klantan..isk3

oranglidi berkata...

mizz faraheen: hahah.. betul tu.. lu bukak salun ke? pro semacam..

kuda: sedap gak.. lu mau sikit?

milo: haha.. wa memang xde jerawat! lu mau g klantan?