Jumaat, 22 Mei 2009

Renunglah Mata wa.. Jangan Jadi Matawang..

"..Hingga ke saat ini
Berbagai persoalan
Tak henti melanda
Buntu... ku memikirkannya..."

-Ramalanku benar belaka by Umbrella

Tahun 1990an: "Hah.. kamu yang belakang tu.. turn kamu pulak.." Kata cikgu Rosnah yang beranak dua ketika itu.. wa berjalan malas2 pegi depan.. hari ni adalah hari ke 8 wa pegi sekolah rendah.. ade pulak test bijik mata ..semalam dahla chek gigi kurang memberangsangkan .. cis.. "Ambik 8 langkah kebelakang".. wa patuh akan arahan nurse tu.. nasib baik nurse muda..

"Tutup mata kanan.. kemudian sebut apa yang kamu nampak." ujar akak nurse tu.. "ha.. ni senang je.. E besar makcik!".. memandangkan wa belum belajar panggilan hormat, makcik jela yang wa panggil.. cis..

"Ok.. kita ke peringkat seterusnya.. ni ape?" soal akak tu .. " J!" begitulah sehingga satu peringkat... " Hmm... Isshh....apahal kecik dan kabur ni?..em.. Kuda kot!" Kata wa tenang.. Habis satu kelas tergelak.. Lawak ke? " Kamu jangan gurau! kang saya pulas telinga kamu..", marah cikgu wa yang memerhati dari tepi.. asyik dengan buku KBSR nya.. rupanya itu bentuk E terbalik 90 darjah..

"Dahtu saya tak nampakla cigu! Cigu jangan marah saya.." rengek wa.. Tutup mata kiri juga sama hasilnya.. "Kamu ni rabun.. petang kang cakap sama mak kamu supaya pegi klinik mata.." nurse tu bagi penerangan.. Wa terkebil-kebil.. apa? rabun? amende tu? susah sangat ke nak cakap bahasa budak darjah satu? Balik rumah, pegi klinik jauh nun di pekan.. esoknya wa pakai spek gaya oldschool (pening2 lalat).. haha.. smua budak teruja tengok spek wa.. biasalah.. kampung..

Bila dah 2000-an: "Ok.. Kalau tak reti tu tanya lah abang yang tu.." kata Madi sebagai pembantu syarikat sekolah memandu.. Masuk je wa dah blank.. menatang ape yang wa tengok nih? Petak ke segi tiga? Yang nombor dalam benda bulat-bulat tu lagi wa tak dapat teka! Woi!! buatla soalan senang2!..

Nasib baik wa lulus.. Wa dah hapal jawapan.. 2 je salah.. Wa maen teka je..haha.. bolehla wa rempit dan drift lepas ni.. Tapi wa memang tak puas hati.. wa pegi klinik optometri.. Doktor mata bilang wa "Colour Blind=rabun warna?".. ha? Tiba2 wa rasa macam watak Aaron wok dalam Para-Para Sakura.. Patut la wa lukis bendera malaysia bulan dan bintang tu warna oren.. Lu ada penawar penyakit ni???

No matter how splendid the world is
All I see is black and white
There's nothing I really love
There's nothing I can't love
I don't ask where the sound is coming from
-para-para sakura-aaron wok!

psstt: mase kecik dulu mak wa bilang wa lahir tu terus kuar banyak air mata.. bukan menangis.. tapi keluar air.. tapi mak wa ade jugak pesan.. kalo tengok TV, tengoklah jauh2...

skang lu rasa wa pakai contact lense x?

26 ulasan:

milimilo berkata...

huish..rabun warna..kesina..ko xdpt menikmati betape indahnye warna tuh..haha

milimilo berkata...

aaron kwok la bkn wok..ko ni pandai2 je..

milimilo berkata...

aku rabun jauh tp selambe je drive xpkai spek..mls ouh..nnti tudung jadi kembang..pkai lens ok kot..ko wat r lense warne ijau

one_are berkata...

ooo.. dr kecik da rabun.. aku ni x lm lg rabun la.. sll mbca lam glp..

Anis Mohd berkata...

lowh ..
kecik2 lagi dah pakai spek.
anis penah gak cek ..
mula2 die kata anis lazy eyes(x leh baca buku lama .. gile best .. )
pas tuh ..
die kata silau lak .
cek lagi , dia kata ..
rabun plak .
udah nya .. anis bio je .
lagi p check ..
lagi mcm2 mslh mata anis nnt .
tp, mata anis ok je la.
cuma anis agak silau kalo drive mlm2 jek .
he3x

mesti ko mcm bdk nerd kan.
bdk2 lagi dah pakai spek
kesian !

terrarosa berkata...

wa pun nak buat pengakuan,
wa mula pakai c/mata time SPM.


lani pakai c/lense
lu kisah ker ?

wahaaahaaa...

ruffey berkata...

takda ubat utk rabun warna T.T

genetik.

sila konsultasikan doktor anda tentang pencegahan kondisi ini dari diturunkan kpd anak anda.

aku rasa ko pakai contact lense, kaler ungu, biar makin terserlah kejantanan ko. hikss

lawak la part ko apal jwpn tu. hehehe. soalan bocor ka?

p/s- aku pakai spek dr darjah 2.

oranglidi berkata...

milo!: aron kwok ke? xtau pulak. hahah.. lu punrabun? jaga2.. boleh bawak padah woh..

c.lens wa ne hijau? ok gak..

one_are: tu la.. sape suh membaca dalam gelap.. rumah lu xde lampu ke? pelita ayam pun bolehlah..

anis: lazy eyes? patut la.. hahhaa... cis.. berani2 panggil nerd.. ketuk kepala kang!

terra: hahahaha! pengakuan ke tuh? lu pakai sebab mau bagi budak laki trpikat ke?

kelam kabut x pakai itu c.lense? wa penah try.. sakit weh mate!

oranglidi berkata...

sori lambat woi ruffey: haha.. betul ke sampai anak wa boleh dijangkit? xtau pulak.. cis.. ungu xbest.. ade x contaac len wane putih?

memang wa dah apal weh.. ade buku soalan n jawapan die.. soklan sebijik..

lu pakai drjah 2 dekatlah kite.. cis..

milimilo berkata...

seriously aku menyampah dgn shoutbox baru ko..bile aku nk tulis number tu,tetibe kua nmber lain pastu cnot prcess pe jadah r..mls da aku nk melepak kat situ..huh :geram:

oranglidi berkata...

milo: cis.. yeke?

I n n z berkata...

cupcake org lidi yg aku wat tok ko neyh kaler ape eh wei ?
huhu~ jht2
;D

Kuda Kertas berkata...

aku rse ko pkai kanta pbesar r skrg ni..hahahah..aku start pkai spek lmbt sket..mse lps pmr..sllu dlm cls dok blkg..da lme2 tu pndgn kabur..dok dpn sme gak hasilnye..last2 bpk aku bwk aku g cek mata,rupe2nye mata da rosak..smpi skrg objek berkanta dua ni ada kt muka aku ni..huh..

sharamli berkata...

ni kal0 p beperang nmpk x?

oranglidi berkata...

innz: a? kaler ijau barangkali.. hhaha!

kuda kertas: haha.. baguss idea pkai knta pmbesar tuh..

sampai rosak mate lu? ish2..

sharamli: hmm.. mestila nmpak.. sbabtu wa trtembak geng sendiri..

.kakijalan. berkata...

ade ke huruf E terbalik kau cakap kuda?
cakap la dinosor ke.
logik lah sikit!

Kuda Kertas berkata...

sbb rosak tu aku degil sgt..tgk tv dkt sgt..pas2 kalo bce buku mls nk bkk lampu wlupon sbnr nye chye samar2..

Kuda Liar~ berkata...

alaa..ko cakap kuda pasal ko teringat kat kuda kertas kan???

hak3...

ko dah kenal die dr skulah rndah kah???

oooo..

+_+

awiena berkata...

huh...kasian!

Monkey D Luffy berkata...

haha

buta warna ghupernyer

tak layan pegang lesen tu :P

I n n z berkata...

slh.
kaler green laa
haha !

zatiesiska abdul rahman berkata...

wa pkai spek standard 4...smpai wa form 4 br wa sedar betapa jeliknya wa berspek...hoho...lantas dgn itu..wa xmo pkai...rabun gak..tp lme2 dah bese

wa suggest lu pkai lense color pink..erk lu tau ke pink tu cane hahahha

oranglidi berkata...

ohoooohoooii!!

kakijalan: dinosor ke? aduh.. oklah.. lenkali wa sebut dinosor.. cis

kuda: haha.. ambik lu.. tula.. lenkali takpayah tengok tv

kuda liar: ccis..memang wa kenal seekor kuda dari skolah rndah.. knape?

awiena: kesian je? hahaa...

monkey: amboi, tebalnya qolqolah 'rupanya' lu.. tak 'layan'?

innz: haha.. yeke green? bukan green tu warne biru?

zatie: ahahha.. hebat o lu.. boleh pulak jadi biasa x pakai spek..

pink? hahah.. lu tau penampor tu cane rasenye?

I n n z berkata...

bkn laaa..
green kaler rumput laa
haha !

oranglidi berkata...

innz: lu chek pipi lu.. merah x?

kan dah kena lempang..

:: Bu Boyz :: berkata...

kasi wa tgk mata lo... hahaha